fortsettelse i hagen min

Jeg sa att dere skulle få grunnen for mine to potentilla og hvorfor jeg gikk for orange.

langs berget bak drivhuset har jeg to planter,dei har ikke blitt frodige ennå,men det blir,øverst har jeg en kvede,den er orange,rett nedfor den lave lilla rhododendroen,nedenfor kveden igjen kommer en asalea,den er også orange ,ved siden av dei tre lyktene er det en kvit lav rose ,og da synes eg det ble bedre med orange potentilla framfor rosa rhododendron ,det blir mer helhetlig  når buskene vokser seg til :=)

potentilla på plass,til høgre for denne kommer en asalea,hvilke farge den får hvet jeg ikke,den kan bli blå eller rosa,det er jorda som bestemmer fargen,og siden jeg kjøpte den i fjor så hvet jeg rett og slett ikke hvilke farge jorda mi gir den :=)

den andre potentillaen fikk også plas der ene rhododendroen hadde stått,planten til venstre er en lauvbær,den er vintergrønn og kommer nå med kvite blomster

vi går rundt drivhuset,her har jeg en liten hekk på nedsiden,det er gule potentilla,ja jeg har lurt en rosa inn i mellom dei gule da,i tillegg er det 3 lavendel innimellom,dei blir nok byttet ut etterhver,ja for jeg tenkte først å ha lavendelhekk,men desverre fryser dei bort om vinteren her hos meg.

Så da har dere grunnen til att jeg flyttet på noen planter og kjøpte andre med rett farge :=)

Vi har en elv som renner gjennom hagen,nå er den liten,men den kan virkelig bli stor og buldrande også,jeg liker å plante litt langsmed elvakanten,det blir en liten stopp om barnebarna er ute,da går dei seg ikke rett ut på kanten

for mange år siden fikk jeg en liten buskbom ,ei granne som ikke er hos oss lengre tok stiklinger av sin egen som jeg fikk,den har måttet bli flyttet litt rundt om,men her den nå står har den endelig begynt å trives,ja nå vokser den :=) ,men her har jeg også en buskrose og til venstre en vakker staude med rosa blomster,aner ikke navn,men den er fin.

Da ting ble plantet var alt smått,nå har dei vokset så inn i hverandre att noe måtte gjørast,så jeg fortsatte med jobben her i dag

stauden ble tatt opp og buskbomen flyttet litt,nå har den plass :=) og stauden jeg tok opp,ja da må dere bli med over veien der elva fortsetter på den siden

den har jeg delt opp langs med elven her,men innimellom er det litt andre ting også + 3 av dei nye plantene jeg kjøpte i år ,jepp det får bli bilder senere i sommer når denne kanten blomstrer :=)

Jeg har hatt lupiner her tidligere,jeg er veldig glad i lupiner,men min søster hjalp meg med å fjerne det meste da hun var hos meg nå,jeg har nemlig lest att pollen fra lupin er giftige for humla,og det var jo ikke meningen å forgifte humlene.Nå har jeg 2 lupiner igjen,den ene hvet jeg att jeg har drevet frem fra kjøpte frø,det sies att den tåles bedre enn dei ville,om det er riktig hvet jeg ikke ,men dei fikk iallefall stå i år også,så får vi se om jeg fjerner dem også neste år .

jeg har mange hagevenner også,nå er det veldig mange bokfinker i hagen

og noen fine grønnsisiker,ble nok ikke helt klare bilder ,men men sånn ble dei.I dag kom svartkvit fluesnappepappa tilbake,den innspiserte fuglekassen :=) i fjor fikk vi 5 små nøster ,det håper jeg att vi får i år også ,fikk ikke bilde i dag,men det blir nok ,den kommer nok igjen mange ganger .

I morgen tenker jeg dere skal få se hvordan det har gått i kjøkkenhagen med frost og snø ute :=) natta

5 kommentarer

Siste innlegg