fra gammel tid,del 2

å være bonde er hardt arbeid,men det har vært mer enn hardt arbeid for generasjoner før oss,

alle har vel sett svære maskiner som slår om våren,der dei lager rundballer og strør dem utover jorde som svære egg,det går fort og markene blir ferdige på en dag

Slik var det ikke før,her snakker vi mer primitive slåredskaper,og slåtten tok hele sommeren før alt gress var i hus

det er faktisk ikke så himla lenge siden,da jeg og min mann drev med melkekyr forhøstet vi gresset opp i denne vognå :=)

det gikk fint det ,for att vi skulle få ennå mer gress i tilhengeren hadde vi på ekstra vegger bakerst slik att en kunne samle mer gress før det bar hjem der en tippet gresset på gulvet i løda,der jeg og barna stod klar og kastet gresset videre opp i siloen ,hvor vi måtte opp i siloen og trakke for å kompremere gresset,åja jeg har vært med på tungt gårdsarbeid ,det er ikke så mange år siden

men tiden da høyet ble tatt hjem på sleder fikk jeg ikke være med på her på gården,med hesjer hadde vi også i min tid som bonde

seletøyet til hesten

grime til kua,ja for det var jo slik att kua stod bunden i fjøsen,i dag er det helst store rom der dyrene går løst :=)

øse til å gi dyrene kraftfor med :=)

før i tiden var det ikke bare å gå på butikken og kjøpe utstryr som gjerdestolper,nei det var mer vanlig å lage dem selv,solide ble dem og ennå har vi noen som har overlevd tiår :=)

fortsettelse kommer :=)

9 kommentarer

Siste innlegg