Gamle Strynefjell

Søndag og vi skal hjem etter en fin tur til Trøndelag ,vi merket med en gang vi ankom Dovrefjell att det hadde skjedd mye siden fredag ,fargene formelig eksploderte i fjellet

vi bruker gjerne å stoppe på Dovre på heimturen og gå litt i fjella ,men denne dagen kjørte vi videre ,kjørte gjennom Oppdal også uten stopp ,men middag må fruen ha så vi stoppa på Dombås og spiste middag

vi kjørte raskt videre etter maten ,jeg hadde nemlig et ønske på hjemturen ,og det var å plukke sopp ,erfaringsmessig finner vi masse rødskrubb på Strynefjell og den er alltid fri for mark ,så vi peiler oss inn på Gamle Strynefjell

det er så vakkert her oppe ,og jammen klarna det opp så vi fikk solskinn hele tiden og den varmet godt

og sopp fant vi med en gang ,fin rødskrubb

gamle murer i fjellet

her senker en virkelig skuldrane ,men der var en litt skarp luft så litt kalde fingre fikk jeg ,anbefaler ull under jakken

som vakre roser forandre fargen seg på små busker

der vi stoppet var det mye blåbær og dei var skikkelig søte og god og sprø :=)

blåbærlyng i dei vakreste farger

og fjellet leverte ,posen ble full ,det vart noen kilo :=) stor sopp ja men jeg hadde en plan

tiden gikk fort og vi måtte videre ,hadde ennå en kjøretur før vi var hjemme igjen

får du lyst å kjøre over Gamle Stynefjell nå må du ha god tid ,her er ikke rom for å kjøre fort ,hva som har skjedd skjønner jeg meg ikke på ,men veien har blitt smalere oppbygd på oppmurte steiner svært mange plasser ,så smalt du er redd hjula på bilen skal havne på utsiden ,så her bør en ha en trygg sjåfør ,selv satt jeg på påler noen steder og det skjer ikke ofte att jeg reagerer slik når vi kjører

så er vi hjemme etter 11 timer på hjul ,eller vi hadde jo tur i fjellet underveis også =) ,soppen blir delt i biter ,lagt lagvis i spann med et tynt lag med salt ,på toppen har jeg en askjett og et lott ,nå står det på buda og safter seg ,til helgen skal det silast og koset opp med deilige krydder ,det er tid for soppsoya ;=) og da bruker en store sopp

8 kommentarer

Siste innlegg