gammel tid,siste del

en gang var det slik att flere bønder dyrket eget korn til brød,det var ikke bare å gå på butikken og kjøpe mel som i dag,jeg har hørt att det ble dyrket korn på gården vår også i sin tid ,hver gård hadde små kvernhus ,men før kornet kom dit måtte korna deles fra stråa,treskemaskin var det en da måtte ha

dette er en treskemaskin,den var nok ikke brukt på gården vi bor på,men den ble brukt på en av gårdene her jeg bor

dette er også en treskemaskin ,jammen er jeg glad vi kan gå på butikken og kjøpe en pose med mel i dag :=)

varme liker en og det er ikke alle tider det har vært krav om hms ,denne sagen brukte min svigerfar når han kløyvde ved,husker godt da han stod der,jeg var livredd hver gang for det fantes ikke noe vern om det skulle gå gale,

ja eg sei det eg,noe var skummelt før i tiden

og her,rett på jordgulvet bodde sauene ,her er alt som det en gang var for mange år siden,en vandring i en svunnen tid,en tid med mye slit,men jammen tror jeg dei hadde et godt liv også,tross alt :=)

 

12 kommentarer

Siste innlegg