GJÆR

I disse korona tider er det ikke like lett å få det en vil ha på butikken,nå er det gjær ,det er nesten uråd å få tak i det og når butikken først får inn litt,ja da er det like fort tomt ,det andre som er vrient å skaffe seg er speltmel,men vi har en lokal mølle og ennå har dei spelt så da får jeg det der .

Men gjær ,når en har litt tørrgjær i hus og ikke hvet når en får tak i mer må en tenke seg litt om i bruken ,jeg har alltid brukt 2 pk gjær på 4 store brød,i dag tok jeg en pk ,så tok jeg frem kjøkkenmaskina ,vanligvis bruker jeg hendene ,men jeg brukte kjøkkenmaskina ,den er ikke så stor som jeg trodde så det gikk litt mindre mel i bollen enn det jeg normalt bruker på 4 brød,så lot jeg den surre og gå i ca 25 min ,her må en ha tålmodighet :=)

Jeg var spendt på resultatet,for jeg har ikke bakt med 1 pk gjær før,og gjett om jeg ble overasket da,deigen ble nok til 4 store brød og dei hevet seg ,bare se her da

det lille brøde er fra sist vi bakte og da brukte vi 2 pk gjær,det svære brødet er nytt i dag,eltet sykt lenge og bare brukt en pk gjær

dermed ble det 8 svære brød,brukte litt mindre mel en vanlig og 2 pk gjær tilsammen mot normalt 4 pk gjær .

Så med god tålmodighet og tid halverte jeg gjærmengden ,noe som gjær att det jeg har av gjær varer dobbelt så lenge :=)

Så ville jeg prøve med surdeigstarter,brød uten gjær ,det tar 4 dager å lage denne surdeigstarteren og når den er klar,må den mates en gang i uken ,min er på dag 3 nå og til nå ser det iallefall lovande ut

jeg såg ingen bobler etter dag en,men rørte i det jeg skulle dag 2 alikavel,og det varte ikke lenge før det skjedde noe ,surdeigstarteren begynte å boble

nå har jeg matet den igjen og da skal den stå ett døgn før jeg jobber videre med den ,spennede dette da :=) for dette har jeg ikke gjort før

 

8 kommentarer

Siste innlegg