godt å lande

god kvelden ,nå var det godt å lande ,sette seg ned for i dag har jeg gått mye og stått mye .

Dagen startet med å partere slakt

utbeining av ribbe

dette er godt kjøtt å lage kjøttdeig av :=) litt av nakken ligger også her ,den koker jeg til kjøttet ramler av,ble en god kjøttsuppe til middag i dag av det :=)

Da jeg var ferdig å partere var jeg så varm att jeg valgte å gå en tur ,pakke kjøtt kunne jeg gjøre senere

en tur rundt garden ,det har vært 15+ i hele dag ,og slike uvanlig milde høstdager i november må jo nytes

sola er ikke i bygda lengre,men den var å se ute på fjorden i løpet av dagen da :=)

da jeg kom hjem ringer ei venninne ,hun vil ta en tur ,men siden min mann er hjemme og ikke helt i form valgte vi å gå en tur sammen ,da hun kom hadde hun tatt med ei venninne til,vi gikk en lang fin tur og da vi kom tilbake serverte jeg kaffe ,pepperkaker og nystekte flattbrød med smør og syltaflesk ,det var en koselig stund :=)

da dei reiste var det middag og så var tiden inne for å pakke kjøtt

det ble kjøttdeig

div grytekjøtt og ytrefile

og stek,jeg hadde vasket og ryddet vekk kjøttkverna da jeg oppdaget att jeg hadde glemt å kverne opp svongen ,svongen er det tynne kjøttet under magen som en lager fårerull av til jul ,og jeg tenkte att hvorfor ikke lage en rull av hjort da,dette var en kalv så den var liten og nett ,jeg bestemte meg for å prøve

i en rull kan en fylle på med småkjøtt,jeg spanderte hele indrefileen ,det må no bli en supegod rullepølse av det

rullen er iallefall ferdig sydd og ligger nå i kjøleskapet med salt over det hele ,hvor lenge det skal ligge slik aner jeg ikke og til krydder har jeg fylt den med salt,pepper,allehånde og bittelitt sukker + gelantinplatervar det jeg hadde ,

jeg får lese litt på google ,rullen skal iallefall trekke i nesten kokende vann noen timer etter att den har ligget i salt og så skal den i press siste natten før vi kan smake :=) spennende for som sagt ,dette har jeg aldrig smakt før.

Nå er jeg sliten i beina så her tenker eg att eg blir sittande resten av kvelden

14 kommentarer

Siste innlegg