gravefri dyrking

jeg har lenge tenkt att jeg ville ha en liten potetåker,har hatt litt i en pallekarm men ville liksom ha litt mere,men å spavente jorda har jeg ikke makt til og be mannen ta det med traktoren for så lite blir bare rot ,men naboen hadde gravefri dyrking i fjor så jeg tok kontakt og spurte hvordan ?

I dag begynte jeg å anlegge min åker og jeg har ikke måttet spavende gresset :=)

 

jeg gikk ned til fjorden ,der er dett rikelig med tang og tang er gjødsel og bra næring ,

jeg hadde med trillebåra og en tollekniv ,måtte jo skjære løs tanga ,2 vender med fersk tang hentet jeg ,bor jo nær sjøen jeg hvet dere

jeg la papir på marka ,her hadde jeg store ark som brukes til å pakke rundt blomsterbuketter ,la dem der jeg vil ha åker og fordelte tangen utover papiret ,en kan bruke aviser eller papp ,det du måtte ha :=)

i grønnsakshagen hadde jeg en halve stamp med våt sagmask det strødde jeg også utover ,hjorten liker fersk tang så jeg tenkte jeg måtte ha mer å dekke over tangen

jeg har to pallekarmer i grønnsakshagen som jeg har gressklipp i om sommeren ,og annen hagerusk ,har jo varmkompostbingen men der har jeg mest matavfall i ,og som dere ser var komposten fra i fjor nå omgjort til fin jord ,det ble utrolig mye som jeg fordelte på hele feltet jeg gjør om til åker ,og nå ser det ut som en åker ,tok ikke slutt bilde :=) i kveld skal jeg få oppkuttet flis med naboen og jeg skal få gammel silo med en granne ,sånn som geitene ikke har villet spise .

Så når tiden er inne er det bare å legge poteter oppå jorda her og dekke dem med silogress og så har jeg noe gammel kugjødsel liggande der borte ved min nye åker det vil eg legge litt opp på gresset.Om dere lurer så vil papiret gå i oppløsing og bli til jord,gresset under vil råtne og bli til jord og potetene vil gjøre resten av jobben ,så når jeg til høsten kan høste poteter er der en fin åker utengress og torv ,lurt ikke sant :=)

det spirte i kompostbingen men hva det er hvet jeg ikke ,plantet dem ved siden av iallefall så får eg se etterhvert ,mulig det er luftløker

og her jeg plantet dem duukket det opp en knoll

det var jammen en jordskokk og det hadde jo jeg glemt ,men nå har jeg skjært den i skiver og stekt den ,blir litt krydder på middagen :=)

18 kommentarer

Siste innlegg