Heidal

God morgen .

Glemte helt å skrive att reisen vår startet på Heidal ,vi campet ikke der ,men vi brukte noen timer der .

Heidal er et lite sted i Gubransdalen ,ikke et sted en kjører gjennom når vi skal videre ,neida dette er et sted en bevist må svinge av hovedveien for å besøke .Vi havnet der en kveld for lenge siden ved en feil og nå ville jeg besøke stedet i dagslys og det viktigste ,Heidal ysteri :=)

et lite ysteri som produserer vakre oster ,gubrandalsosten og den ser ut som et lite kunstverk ,nå selger dei litt mer en det altså ,som f.eks prim :=) det er primen jeg går etter for bedre prim kan umulig finnes i Norges land ,jeg er ikke en primspiser ,men Heidal sin er som godteri og helt umulig å ikke like ,nå er den å få på enkelte butikker som coop ekstra sine hyller for lokalmat og på Lom der dei har egen butikk for lokalmat ,men så er det noe eget ved ysteriet  da :=)cafe  er der også om en vil ha en matabet eller rømmegrøt

ei svært fornøgd frue med masse deilige gosaker i posen :=)

vi satt her lenge ,bare det å være der gjorde godt for hele mennesket :=) men vi ville se litt mer av Heidal ,det var mye jordbruk og skog men også en kirke som var verdt å bruke litt god tid på ,vi kom ikke inn i kirken ,men det var historie nok å oppleve på utsiden

Heidal kirke ,mektig og enormt stor ,bare taket i seg sjøl fasinerte meg med den bronsefargede steinen på

det var et enormt stort område men det var ikke rart for det inneholdt 2 kirker

dette er nok den elste kirken ,det duftet tjøre ,levd liv og jeg liker det

runder en den eldste kirken kommer en til noe som fasinerte meg veldig

et eget bygg for gamle gravstein ,nydelige og en fin måte å bevare det gamle på

et fasinerande arbeid å lage slike vakre gravstein ,og som dere ser er disse skikkelig gamle ,utrolig bra att dei blir tatt så godt vare på synes eg

den gamle kirkeporten ,det slår meg att menneskene må ha vært ganske mye mindre før i tiden enn det vi er i dag :=)

dette var et godt sted å være på men vi skal videre og tar farvel med Heidal

vi hadde kommet langt ut på ettermiddagen så vi bestemte oss for å campe før vi begynte selve Valdresflye

på campingen vi fant var der en nydelig turvei som gikk gjennom en deilig skog og der kunne en bare gå og gå lenge og langt og det gjorde vi :=)

10 kommentarer

Siste innlegg