heldige meg

Noen dager er en heldige altså ,i dag er en slik dag for meg .

Som dere hvet har jeg i år urtehage og ikke grønnsakshage ,målet mitt er å skaffe mest mulig som kommer igjen av seg selv ,kroppen tåler dårlig all jobben så da må jeg ha slike ting som gjør seg litt selv :=)

Jeg leser og studerer hva som kan være et altternativ oog ble interesert i 2 planter,rankespinat oog skoghøymole :=) begge sortene er hardføre og kommer igjen år etter år ,skoghøymolen skal ha en smak av sitron og bladene er fine i en salat ,rankespinat er en klatrer og kan bli noen meter høg,bladene brukes som spinat.

Men her i vårt distrikt var det ikke mulig å skaffe disse to sortane ,så jeg lette oog studerte på nett ,der fant jeg ut att skoghøymoolen var å få tak i på Sandnes,og der er min søster ,og i dag kjøpte hun en plante til meg som jeg får når jeg kommer til henne i juni ,men hun skal selv på tur så da er det bare å krysse fingrane for att den overlever i hennes grønnsakshage :=)

nå får jeg ikke til å legge ved et bilde så dere som er nyskjerrige får google :=)

så var det rankespinat ,jeg følger Beates _kjøkkenhage på instagram og hun er så snill att hun sender meg noen frø for hun hadde flere ,dei frøa skal jeg så i høst så er jeg kanskje heldige å få en plante neste år

rankespinat er også kaldt stjernemelde ,så nå må jeg få noe denne kan klatre på til neste år :=)

dette er jo ikke urter men jeg tenker det er en blanding av urt og grønnsak ,for det er smakstilsettinger :=) gleder meg

17 kommentarer

Siste innlegg