her prøves det på nye smaker

Ja i dag har jeg stått på kjøkkenet,jeg prøver meg på nye smaker,ja sånne som jeg liker men ikke har laget selv før :=)

Det startet med hjemmelaget rødbetsalat og den var digg altså

dette er lett,jeg brukte sylta rødbeter fra glass,et eple,litt rødløk rømme og majones ,her kan en bare bruke fløte om en ikke liker majones :=) litt sitronsaft salt og pepper ,så er det bare å nyte :=)

Det neste var ikke fullt så enkelt,jeg ville lage lomper,eller potetlefser for dem som sier det.

det første en trenger er kokte poteter,jeg kokte kers pink

når potetene er avkjølt skal dei males på kverna

deretter hadde jeg i litt salt,siktet rugmel og hvetemel,her gjorde jeg en stor bomert,jeg hadde i all mel på en gang,

det gjør mann ikke ,en holder av litt for det er meningen noe skal være til utkjevlingen.

siden jeg hadde litt for mye mel i potetene ble det tungt å kjevle,så her må jeg nok øve mere .

Jeg har kjøpt noen kjekke utstikkere,en til tjukklefser,en til lomper og en til sirupsnitter ,jeg fant mine på et husflidutsalg på Lom :=)

undersiden har stålkanter som skjærer ned i deigen :=) veldig lettvint :=)

Vel etter langt å lenge greidde jeg å kjevle ut alle lompene og steke dem

av 1 kilo poteter fikk jeg 26 lomper

dei vart gode ikke noe å si på det,og som dere skjønner ble dagens lunch nystekte lomper med hjemmelaga rødbetsalat og syltaflesk på :=)

Jeg skal prøve igjen med litt mindre mel og håpe utkjevlingen går lettere,men først skal jeg altså ut og gå en tur ,for nå krangler ryggen litt for mye :=)

ønsker dere en fin dag

9 kommentarer

Siste innlegg