hylleblomst

er du en lykkelig eier av et hylletre ,eller har du mulighet å plukke noen blomsterklaser hos andre eller et som vokser fritt ,ja da anbefaler jeg att du gjør det nå når den blomstrer ,

Jeg er en lykkelig eier av et i hagen ,vi har et i et av beita også ,men veldig ok å ha en i hagen

det er første år mitt er så full av blomster

vakker er den der den ruver framfor urtehagen min :=)

jeg plukket ca 35-40 blomsterklaser for en uke siden ,jeg kokte opp 1,5kg sukker og hadde i 3 sitroner skåret i skiver ,så hadde jeg blomstene i laken og sette hele gryten på buda ,i går silte jeg fra saften og hadde på flasker ,har ikke bilde av det,men dei havnet i fryseren bortsett fra en som er i kjøleskapet ,dette er sommerens beste saft og har du litt cider eller farris med kulsyre i er det ingenting som slår det :=)

så er det slik att jeg alltid har kastet sitronene og blomstene når saften har rendt av seg ,men ikke i år ,det lærte jeg av å se på mandelmannsgård på tv

blomstene hadde jeg på glass med sukker mellom lagene ,det var nok mye veske igjen i blomstene for dei har saftet seg igjen :=) ,ja ja dette kunne vi ha i kake ,hele blomsten er både spiselig og god ,og sukkerlaken jeg har fått kan brukes til søtning der det måtte trengs :=)

Så var det sitronen ,på mandelmannsgår hadde hun sitronen på glass og brukte det til kjøtt og fisk ,selve fruktkjøttet ligger i saften ,men skallet er nydelig nå når den er syltet i sukkerlake,jeg ville teste det til noe annet

jeg tørket det i sopp og urtetørkeren ,og det ble bare så ufattelig godt ,men litt slik att dei ville klistre seg litt sammen ,hmm hva gjør en da ? kunne rullet dem i sukker ,men dei er fulle g´nok av sukker ,så jeg tok rett og slett og smeltet mørk sjokolade og vente dem i det

la det på bakepapir på et brett og sette det i kjøleskapet

det vart farlig godt ,skulle nesten vært påbudt med hengelås på glasset :=) så har dere hylleblomst tilgjengelig og lager saft ,så ikke kast blomst og sitron når saften er klar ,lag deilig og sunn godis av restene .

ellers har jeg vært nede ved sjøen ,nå er det skyet ute ,men varmt og godt ,før skyene kom var det for varmt her ved huset

og jeg bada ,og ser dere godt etter så var det en kald fornøyelse for denne pingla her :=) men når en først var våt ble det deilig etterhvert :=)

fortsatt rydder jeg tang ,nå har jeg samlet alt som er avskjært så langt opp att sjøen ikke får dratt det med ut igjen ,vi skal samle det i stamper og bruke det som gjødsel ,sønnen vår ville også ha og det skal han få :=) dette er veldig fin gjødsel og det heller koster ingenting

Tenkte jeg ville prøve fiskelykken ,men det var ikke dagen for det ,nisene var der og da biter ikke fisken

sjekk her da ,vi hadde sykt masse maneter for en tid tilbake siden ,men nå er det meste borte ,det var etegilde nedfor kaia ,ja småfisken spiser rett og slett brennmaneten og det har jeg aldrig sett før :=) så da hvet vi det og nå er det svært masse slike småfisk i fjorden ,kanskje det er dei som har spist opp manetane :=)

8 kommentarer

Siste innlegg