Jeg ble fristet

Når jeg nå leser blogger og både den ene og den andre viser bilder av sopp blir jeg fristet,er dett sopp i mine skoger? det har seg slik att det er nye ting i skogane i år ,geiter:=) 2 av grannene har geiter og i år har disse to geiteflokkane gått og kost seg i skogane jeg plukker sopp i ,spiser geiter sopp ? jeg måtte ta en tur og se og det gjorde jeg i dag:=)

spiss giftslørsopp den holder vi oss unna for den er dødlig ,vi har en del av den så den må læres om en skal plukke sopp

blodrørsopp ,den kan bli med i kurven

åjo jeg fant da liitt av hvert

i første skog fant jeg 10 sorter matsopp ikke verst det da ,geitene som går her er ungdyr som er ute i sitt første år,så her var det til både meg og geitene

skog nr to ,bra fangst her også 5 sorter ,det er voksne geiter som har gått her ,større flokk er det også ,kan se ut som dei har vært borti soppen for jeg bruker finne mye mer i den skogen ,

det var mest granmatrisker jeg fant her ,den er skikkelig orange og saften i soppen farger fingrane knall orange ,og det er kun 2 sopper som gjør det og det er granmatriske som vookser med gran og furumatriske soom vokser med furu ,umulig å ta feil sopp her :=)

Det ble litt stekt blek piggsopp til lunchen min ,noen ligger i kjøleskapet ilag med noen få kantareller,resten har jeg saltet og nå ligger dei i press,det er soppsoya som er på gang men først skal dei ligge i press noen dager :=)

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg