jeg får oppfylle drømmen

i dag kom dagen da dei høge fjella viser oss hvilken årstid vi går i møte

fjelltoppane var farget kvite ,snøen hadde lagt seg og det var under 10+ ute ,men nå er disse fjelltoppane veldig høge da så vi får håpe det er lenge før det kvite kryper nedover

jeg bestemte meg for å gå en tur ut

det er vått ute ,men det regnet ikke da jeg gikk ut ,planen var å gå en tur i granskogen.Jeg hadde egentlig sagt til min mann att jeg ikke hadde planer om å se etter mer sopp,men så hadde jeg en telefonsamtale med min søster ,hun sier hun har en drøm,drømmen var å en gang få oppleve å plukke en steinsopp,og smake steinsopp var et ønske.

Går alt etter planen får jeg besøk av henne i oktober,og siden jeg kan sopp gikk jeg for å se om jeg kanskje kunne finne 1 steinsopp :=) det hadde jo vært hyggelig å få oppfylle et ønske for min søster.

Dette var dagen ,så mange fine steinsopp som jeg fant i dag ,sesongen for steinsopp er vel egentlig over ,men så kom soppen seint hos oss i år da :=)

store fine som nystekte hveteboller sto dei der ,jeg var i lykkeland :=)

ullgenser regndress og jeg ble snart altfor varm så regnjakken ble knytt rundt livet ,dagen var skikkelig deilig

sola viste seg som snarest også ,godt jeg gikk tur i dag for nå øser det ned ute sånn skikkelig ufyselig

noen av grannens geiter var ute ,jeg gikk opp til dem for å hilse på

noen ville vist ikke bare hilse på ,men smake på også den prøvde å nappe til seg jakken min :=) og da dei begynte å klatre på gjerde fant jeg det best å gå videre

jeg rusler hjem igjen ,steinsoppen ble delt i skiver og jeg fikk så mange att jeg fylte alle 5 bretta i sopp og urtetørkeren min :=) så nå skal dei få tørke godt og når min søster kommer legger jeg dem i vann så dei blir myke igjen og da kan jeg steke dem :=)

men jeg fant noen fine granmatrisker også og noen få kremler ,og siden jeg alikavel var i skogen og plukket sopp måtte dei også få bli med hjem

jeg hadde en hel skål med kokte poteter fra i går ,så jeg tok matriskene og kremlene og stekte dem med potetene ,hadde i en løk og noen pølser,vispet sammen noen egg som jeg slo over og la ost på toppen ,jepp det blir bondeomelett til middag i dag :=)

Jeg har også fått gjort ferdig soppsoyaen i dag ,soppen hade ligget i press med litt salt mellom lagene i 6 dager ,i går kveld fjernet jeg soppen og sto igjen med kraften ,den ble kokt opp igjen med kryder,rødvin og bruna sukker ,dette igjen fikk stå over natten ,i dag silte jeg det gjennom et klede ,kokte det opp igjen og fylte på stereliserte flasker

fine flasker som tidligere har vært hvitvinseddik i :=)

6 kommentarer

Siste innlegg