jeg greier ikke å la være

Nå når vi endelig har fått sopp i skogen her jeg bor greier jeg ikke å la være å gå i skogen ,nå veksler jeg på 3 forskjellige steder for det er litt ulike spparter i dei forskjellige skogane ,i dag var det fargerike sopper jeg kom over ,og det er også første dagen jeg finner sopp der i år :=)

som et deilig og mykt teppe ligger mosen over stein og gamle trær

stille var det ikke ,et par fugler kvitret hele tiden ,jeg såg dem ,men jeg såg ikke hvilken sort det var,koslig å høre på fuglekvitter da

så ser jeg noe velkjent,granmatrisker ,jeg ble skikkelig overasket for jeg var sikker på att det ikke ble slike i år

granmatrisken vokser bare ilag med gran ,den er vakker orange på undersiden ,har sterk orange saft som gir orange fingre :=) og det finnes ingen farlige forvekslingsarter ,det finner en furumatriske som også gir orange saft men den vokser kun med furu og det har vi ikke her inne i fjorden,men den er uansett en ennå bedre matsopp om en skulle finne noen under et furutre

det ble en fargerik pose med hjem ,granmatrisker,kremler ,et par steinsopp og svartbrune rørsopp :=)

jeg rusler ut av skogen og fortsetter turen rundt garden ,suene er hjemme fra fjellbeite og går nå på dyrka mark og beiter før dei skal i hus :=)

en skyet dag ,bittelitt småyr innimellom ,men en deilig dag uansett

jeg går forbi den nye bonden her på Leira ,han har helt nye småkillinger og dei var ute og luftet seg

dei er bare så utrolig nydelige :=)

vel hjemme skal det bli noe av soppen jeg plukket ,hva skulle jeg finne på i dag da ?

granmatriskene kokte jeg i 10 min i en sursøt blanding ,silte det og lot soppen tørke en liten halvtime før jeg la det på glass og fylte opp med rapsolje :=) nå skal dette være holdbart i flere år ,hvordan det smaker gjennstår å smake for jeg har ikke laget dette før :=)

rørsoppane ble til en smakfull soppsuppe som vi hadde som forett i dag

og kremlene har blitt til en sopp omelett ,den blir nok frokost i morgen tidlig :=) for jeg synes den er best kalde

en deilig dag i skogen ,rydda hagen og fikk raket bort all nedfallsfrukt og jeg var på epleslang hos en granne hi hi ,han var der sammen med meg da så slang var vel ikke helt rett ,men jeg måtte jo smake hans epler da og pære :=)

Nå har jeg kokt eplemos og tenker å avslutte dagen med en skål ,deilig og søtt

8 kommentarer

Siste innlegg