julegave på forskudd

her i heimen har bakerovnen takket for seg ,så i går var det avgårde for å kjøpe ny ,det var en nydelig morgen å ta turen til Volda

først et legebesøk før vi kjørte videre til Furene ,midt melloom Ørsta og Volda ,vi fant fort den ovnen vi ville ha ,og når vi først måtte ha ny var det greit att det var black week så fikk vi et godt avslag ,men den er ikke i butikk før 6 desember og bakerovnen vår er helt ubrukelig ,hmm

Vi ruslet rundt i butikken ,så begynte vi å studere airfryere,jeg har jo hørt om dem men ikke vært bort i dem selv ,det endte opp med att mannen kjøpte en og sa det var julegave på forskudd,da har jeg noe i påvente av ny ovn

eneste uulempe er att den tar plass sukk ,ja ja vi får se om vi får laget bedre plass ved høve ,enn så lenge bruker vi kjøkkenbenken .

I går måtte den testes og da ble det fish and chips til middag ,ikke laget fra bunnen ,men men det var no det jeg hadde i fryseren ,

både fisk og chips ble lagt i beholderen ,180 grader i ca 9 min jepps det ble sprøtt og saftig og helt uten fett ,det var vellykket

i dag er det lørdag og grøtdag ,kan en lage grøt i denne ? jeg googler og leser ,det sies det går men finner ingen oppskrift ,da prøver jeg meg frem ,koker inn ris på vanlig måte før jeg har det i gryten som skal i airfryeren ,160 grader i 6 min ,sjekker og setter på igjen 180 grader i 15 min ,nå hadde grøten begynt å tykne litt men det la seg noe brun snerk langs kanten ,jeg fjernet det (risen var ikke berørt) hadde i litt alt og sukker og en smørklatt ,satte på maskina igjen 8 min 160 grader

nå la det seg brun snerk over halve grøten ,men det var bare en tynn melkehinne som var berørt ,det var lett å samle det og ha det bort,men nå helte jeg grøten tilbake i vanlig gryte og ga det 5 min på plata ,da var grøten perfekt

en liten rest etter middag :=)

konklusjon på risgrøt i airfryer er att det går like fort på gamlemåten ,tror air fryeren er mest ment til å steke mat eg :=) men det går om en sjekker ofte og justerer tempen :=)

27 kommentarer

Siste innlegg