kompost

Jeg leverer ikke matavfall ,vi har en godkjemt varmkompostbinge hvor vi har all matavfall og litt gress innimellom sommerstid ,men jeg bruker hageavfallet også i kaldkompost ute .I dag var det dags for å tømme varmkomposten ,jeg bruker å grave det ned i pallekarmene i grønnsakshagen før jeg sår,da har jeg verdens beste gjødsel som gir frodig vekst .

jeg har en sandpølse oppå lokket daden har blåst av to ganger om vinteren ,jeg tar av lokket og kan klipse av en og en vegg ,det er 4 deler rundt

litt hagerusk på toppen ellers erdette vårt matavfall på ett år ,det meste er nedbrutt og blir til fin jord på kort tid når det blir gravd ned :=) så vasker jeg bingen før jeg monterer den igjen ,da er den klar for et nytt år :=)

to plantekasser ble ferdige og jeg sådde div i dag ,siden det er kaldt om natten har jeg på fiberduk ,ja det har  jeg uansett på den ene der jeg har sådd grønnkål ,vil ikke ha kålflue på besøk

fikset jordbærplantene ,noen overlevde ikke vinteren så jeg samlet alle  i en palle ,hadde to ifjor

tidligere hadde jeg svart plast rundt plantene ,dettokjeg vekk og erstattet det med sagmask ,sneglerliker  ikke sagmask så detmåbli bra

jeg la hønsenetting over kassen med jordbær og fiberduk  oppå ,da er det bare å håpe på en det blir bær i kassen :=) en pallekarm er ikke noe i ennå har planerom squash men detblir ikke før i juni for denliker ikke kulde sådde et par inni drivhuset i dag

sola sliter med å nå enden av grønnsakshagen der jeg har rabarbra så grov bort det meste som var som et hardt skall

nå får jeg håpe att rabarbraen får til å vokse  og att resten av snøen smelter fortere ,en deilig dag i kjøkkenhagen

 

12 kommentarer

Siste innlegg