kontraster

helgeutfordring fra utifriluft er kontraster

i dag har omtrent alle en mobil,da jeg vokste opp hadde vi en slik telefon som dere ser på venstre side her ,en måtte vri på hjulet ett og ett nummer,det var dyrt å ringe ,så om en fikk en telefon så måtte vi være stille ,og det var bare den som snakket i telefonen som oppholdt seg i rommet hvor samtalen ble gjennomført,dem vi ser til høgre hadde vi da mine barn var små,det var stor framgang når en kunne trykke på bokstavene ,vi hadde en rød telefon,dette var store kontraster mot dagens mobil :=)

vaskemaskin ,i dag surrer den og går hver dag hos mange,en slik som dere ser her hadde svigermor da vi overtok gården her,da vasken var unnagjort måtte en ta kledene ut og legge dem i en maskin ved siden av ,den sentrifugerte,og ja det var stor stas da det kom en maskin der alt skjedde automatisk i en og samme maskin ,når jeg tenker ppå miin egen oppvekst så hadde vi vaskemaskin ,typen der det var 2 kammer ,en til vask og en til sentrifugering,men selv om vi hadde det så kunne vi ikke bruke den hele tiden ,det kostet ,så da jeg gikk på ungdoomskulen vasket jeg kledene mine selv for hånd i vaskekjelleren ,det var læring til den dagen jeg skulle flytte hjemefra ,det var nødvendig å kunne vaske kledene sine selv og det var ikke mange hybler som gav tilgang på vaskemaskin for sine leigetakere.

Jeg føler meg ikke så gammel ,men jammen har jeg fått være med på en veldig framgang og det fortsetter inn i neste generasjon ,livet er i endring hele tiden ,det er store kontraster det

5 kommentarer

Siste innlegg