kortreist

God morgen. Her en dag lette jeg etter noe da kom jeg over en pose som har vært bortlagt lenge,men i går tok jeg det frem igjen :=) det var strikkekafe og jeg fikk far med ei som skulle dit og måtte forbi her jeg bor,da passet det å ta med posen .

Jeg bor på en gård i et generasjonshus,før vår tid i denne leiligheten var det min manns besteforeldre som bodde her,og bestemora hun nyttigjorde seg av ulla fra gårdens sauer,hun både kardet og spandt garn av ulla.

På loftet her fant jeg en kasse hjemmespunnet ullgarn fra gårdens sauer,og det var på tide å få noe utav alt garnet :=)

Ett år strikket jeg og tovet sitteunderlag til alle min manns søsken og et til svigermor som ennå bor i etasjen over oss,det ble strikket av det tykkeste garnet,så var der mange nøster med et litt mer mellomtykt garn,jeg bestemte meg for å strikke et teppe til å legge over fanget,men jeg skal ikke ha det selv :=)Min manns søster og hennes mann bygger seg rorbu her på Leira,jeg bestemte tidlig for att hun skulle få teppet til bruk i rorbua,og siden den blir ferdig denne våren var det på tide å få teppet ferdig,det ble mitt strikkeprosjekt på strikkekafe i går ,nå ligger det i vaskemaskina,er skikkelig spendt på om det krymper litt i vask da

dette teppet ble utrolig mykt

utrolig varmt og godt også

dette må være deilig å hive over knea eller skuldrane nede ved fjorden en fin vårkveld ,kan ikke skjønne annet enn att det må passe meget godt i en rorbu :=) så dette blir innflyttingsgave fra meg når dei kommer og flytter inn i løpet av våren .

Mer kortreist kan det ikke bli,sauene bodde her i fjøsen,ble håndklippet her på gården og ulla ble kardet og spunnet her på gården,garnet har ligget i mange mange år på loftet,men det gode med garn er att det holder seg i generasjoner,det tåler å ligge på lager :=)

Der var igjen et nøste med et litt tykkere garn også

det skal bli en gryteunderlag,har laget 3 fra før og bruker dem daglig,passer helt fint til å sette en varm gryte på om den skal stå på borde

her ser dere forskjellen på garnet som skal bli gryteunderlag og det jeg strikka teppe av .

Fortsatt er det mange nøster der oppe på loftet,det er ennå tynnere enn det tynnaste her,hva en skal lage av det får tiden vise,enn så lenge tåler nøstene å ligge litt til .

Ute er det ikke noe trivelig vær,så her holder jeg meg inne i dag også,jeg skal støvsuge,for det er en liten ulempe med hjemmespunnet ullgarn fra egne sauer,det blir mye støv på gulvet og det er en god del små høybiter og annet bos i garnet,så noe rot blir det medan en strikker,men det er tørt og lett å støvsuge bort :=)

Da ønsker eg dere en fin dag

16 kommentarer

Siste innlegg