løpstikke

løpstikke ja det er en plante mange ikke kjenner,i tidligere tider brukte maggi den i buljongterningene.Det er en urt som har svørt mye smak,en smak av krydret selleri ,den må brukes med forsiktighet for smaken kan fort dominere :=)

Denne planten vokser fort,unge blader kan brukes rå i salat,jeg har ikke satt meg inn i alle bruksområder,men jeg bruker den :=)

min hadde blitt gedigen,så jeg kuttet ned dei store tykke stilkene med frø på,disse stilkene går i komposten,dei finaste frøa har jeg tatt vare på og fryser ned,dei kan være fine å ha i en suppe :=) tok ikke bilde av dei ferdigrensa frøa da

Så har en alle bladene ,og tilhørende stilker,jeg grovkuttet alt etter att jeg hadde sortert vekk det som ikke var fint,kjørte det til en grøt i foodprosesoren ilag med litt salt

nå skal denne massen tørke på ca 50 grader med ovnsdøren litt på gløtt,det tok litt tid men det må en gi seg tid til :=) rører i det innimellom så det fuktige gommer frem

Når alt så er tørt kjører jeg det litt i kjøkkenmaskina igjen så det blir finfordelt

så er det bare å ha det på glass,jeg hadde noen glass som har vært oliven på det fungerer helt topp.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg IBS og har fått beskjed om å gå på lavfoofmap diet,det betyr att jeg ikke skal spise løk,den grønne delen på vårløk og purreløk er ok men ikke vanlig gul løk og kvitløk,kjøper en buljong på butikken er det som regel løk i ,men med disse grassene med hjemmelaget løpstikkesalt har jeg masse god buljong som ikke gir magetrøbbel,anbefales om dere har løpstikke i hagen og den bare står der og vokser mer enn den har godt av :=) det vil nok komme nye ferske blader nå som hele planten er nedklippet,så kan jeg bruke det frem til høstkulden setter inn :=)

Før sangthans høstet jeg all rabarbra også,mye ble til rabarbragrøt,mye gav jeg bort og noe ble til syltetøy.

Nå som jeg bare spiser havregrøt til frokost kokt på vann med litt salt i er det godt med en klatt sylte på toppen,jeg fant fort ut att rabarbrasylta passer helt perfekt :=) så i dag høstet jeg rabarbra for andre gang,den hadde vokset opp igjen og 3 kilo ble med inn

nå står sylta og koker,det dufter deilig .Jeg har lært att en skal la noen bleder være igjen på planten ,det er for att rota skal få noe næring tilbake ,så det er fortsatt en god del rabarbra der ute,men det skal få være :=)

Sola skinner og dagen er god,det håper jeg deres dag også er

8 kommentarer

Siste innlegg