Makrell

Det er makrelltid og den biter på kroken ,hadde håpet på sei ,men er det makrell så er det makrell og jeg liker jo det :=) søndag fikk mannen en makrell jeg mente det var nok ,tok den hjem og strødde litt finsalt på ,men mandag fikk en nabo også en makrell og lurte på oom jeg ville ha den ,og jeg takket ja ,tok den i hus og strødde litt finsalt på :=)

jeg hadde planer om å varmrøyke ,har gjort det to ganger tidligere ,første gang var mislykket andre gang vellykket ,så jeg tok begge fiskene i passe tid før middag skylte dem og tørket før jeg gikk i gang med røykeboksen ,hadde startvansker så måtte ringe sønn som hadde gitt meg en røykeboks i gave ,da ble det svong i boksen og 12 minutter senere hadde jeg to fint røyke makreller som var passe kokt i tillegg av varmen ,ja varmen skal ligge på 85-90 grader før fisken legges i boksen

jeg røyker den rund med skinnet på ,da blir den best første gang filiterte jeg og tok av skinnet men da ble røyksmaken altfor stram

middagen var god ,passe røyksmak som gav det lille ekstra .

Så er det no sånn att mannen helst ikke vil ha makrell så han fikk annet ,men da ble to hele makrell i meste laget for meg ,hva lager en da av resten ?

jo jeg lagde nå nettopp makrell i paprikasaus ,ikke tomatsaus .

Det har seg slik att jeg var borti en oppskrift der en skulle svi 6 paprika i bakerovnen ,så skulle det avkjølast og flåss,i tillegg skulle en svi 3-5 kløfter med kvitløk ,renske dei og mose det ilag med paprikaene ,ha i salt og pepper ,litt olivenolje og jeg mener det var litt sitronsaft også ,jeg hadde da 3 bokser i fryseboksen ,tok opp en i dag og tinte og blandet med resten av makrellen og helt seriøst ,det var skikkelig godt ,så dette blir deilig pålegg til knekkebrødet mitt :=)

 

og den som itte kan nytta en makrell så er ikke verdt en makrell å få hi hi ,neida bare tulla ,men det er mye godt en kan bruke makrellen til det er helt sant

14 kommentarer

Siste innlegg