Mangold eller bladbete

I dag har jeg vært i grønnsakshagen,mangolden er svær så det er på tide å innføre den i middagene våre

tenkte jeg skulle google litt og kanskje finne noen nye oppskrifter,det var da jeg satt og leste om mangolden att jeg lærte noe nytt,den er flerarig,og jeg som har dyrket den før og rusket opp roten :=) det skal jeg ikke i år nei

den er i familie med spinat ,den grønne delen kan brukes rå i salaten,eller vendes i litt olje med salt og pepper på stekepannen,det samme gjør en med stilken ,jeg har kjøpt regnbuefarger,en kan også kjøpe frø og bare ha en farge ,jeg tok inn resten av redikkane og litt løk,planen er en rik salat til middag i dag ,masse grønt + sjømat i :=) redikk skal jeg så på nytt ,så har jeg nye etter sommerferien :=)

i ett av langbeddene i grønnsakahagen har jeg nå plantet 3 busker med hageblåbær,ingen av frøene jeg sådde spirte og bedde er for lavt til att jeg orker holde på med luking i den,i tillegg sliter jeg med åkersneglene ,så nå blir det blåbær og disse buskene kan bli 1,5 meter høge :=) det blir spennende og dei trives i samme jord som rhododendroen,og den trives jo hos meg

palmekålen vokser,men det blir ikke høstet av den før jeg får mange krusete blader :=)

brokkoliplantene vokser,nesten så dei henger utenfor pallekarmen

jeg har ikke tynnet ut gulrøttene om det er lurt vil tiden vise :=) det vokser iallefall godt ute,og dagens middag blir en mektig salat i alle farger,og til salaten blir det røkelaks og kreps,tenker det blir smakfult eg :=)

8 kommentarer

Siste innlegg