mangold

hvert år dyrker jeg mangold og hos meg har dei en tendens til å bli gigantiske ,hmm

jeg tok inn 3 blader i går og som dere ser er dei svære

er det vanlig att mangolden blir så svær ? mine blir det iallefall ,ikke alle bladene men veldig mange av dem ,når dei blir så svære er dei tykke og grove ,da basser det å kuutte dem opp og ha dem i en suppe ,det er jo kål og mer sundt enn spinat,mangold kan brukes på samme måte som spinat,dei mindre bladene som ikke er like grove hakker jeg opp og blander i en salat ilag med litt grønnkål og hjertesalat,det gir en god salat :=) nå begynner det å bli kaldt på natten ,var bare 6+ da jeg sto opp i dag ,jeg har 8 squash på gang og både squash og mangold visner ved første nattefrost ,så jeg er i tenkeboksen om jeg skal høste og fryse ned resten av mangolden for å ha til vinterbruk,da tar en det froset rett i suppa ,6 av squashene er greie å ta inn til bruk i salat ,men med i i magen blir dei større til helgen ,når det er høstet kan jeg tømme dei to siste bedda i grønnsakshagen og trille jorda ned til den nye urtehagen og fylle dei 2 siste bedda der.

I dag vil jeg flytte blåbærbuskene .har 3 stk og dei skal ned i urtehagen ,der er mindre enn en håndfull blåbær på ene busken i år ,så jeg ofrer dei for dei er ennå grønne ,der var flere bær men lurre på om fuglen tar dem så jeg må finne på noe neste år så jeg får litt blåbær selv :=)

Mannen har hatt det gøy med kameraet mitt uten att jeg viste om det da jeg jobbet med å legge barn i urtehagen sist helg hmmm

ha ha med stive bein og rumpa høgt ,sånn ser det ut når hoftene er vonde og ikke tillater att jeg stør på huk og jobber ,da kommer jeg meg ikke så lett opp igjen i stående stilling ,ja ja ,jeg skal iallefall jobbe litt i hagen i dag for om en halv time stiger sola opp bak fjella ,ha en fin dag da

12 kommentarer

Siste innlegg