Marikåpepai

Endelig fikk vi en varm vårdag,med skjer og panneband gikk jeg ut,men det varte ikke lenge før jeg måtte kaste skjerfet :=) målet med turen var først og fremst å plukke marikåpe,planen var å lage en marikåpepai :=)

Da jeg kom ut kom jeg på att jeg hadde plantet ramsløk i skogen i høst,sist jeg sjekka så jeg ikke tegn til liv,så gikk jeg turen igjen i dag,spendt var jeg for i hagen min er det iallefall noen som liker ramsløk

noen biter av bladene etterhvert som dei dukker opp,må til å lage en hindring over dem,ramsløk formerer seg,når den først begynner å formere seg kan det bli mye av den,derfor vil jeg helst flytte disse som er i hagen,da jeg fikk noen løker i fjor plantet jeg dem i skogen,i utmarksbeite vårt,vil dei trives der :=) så jeg gikk dit i dag

o lykke der kommer dei og det beste av alt,der finnes ikke spor etter hjorten,ja for jeg rekner med att det er den som spiser ramsløken i hagen min :=) så får vi se ,går det bra der oppe blir det å flytte flere løker opp neste å .

grei avstand fra huset dette vel :=) på vei ned igjen plukket jeg marikåper og når jeg først var i gang fikk litt syreblader,skvalderkål og løvetannblader også bli med hjem

vasket og klare for en rask forvelling

resten skal i en salat ,viste dere foresten att marikåpe gir mer antioksidanter enn blåbær ? dei gjør det så det er bare å prøve dem,i en salat,stuing,pai,suppe,omelett,ja egentlig passer den til det meste

Jeg juksa og kjøpte en pakke med glutenfri paideig,bare å tilsette egg ,smør og vann

helt greit og i den pakken var det mel til 2 pai

en lager altså en pai ,trykker den ut i formen og steker den i ca 10 min

så tar en den ut av ovnen og har i fyllet

4 egg,2 dl creme fraiche,litt salt og pepper røres sammen,surr en finhakket løk i litt smør,jeg brukte luftløk siden jeg ikke skal spise vanlig gul løk,ha marikåpen i løken ,den har fått seg et par sekunder i kokende vann først ca 2 never fersk marikåpe,jeg tar bare en haug jeg :=)

og litt fersk oregano,men siden foten verker gammelerik nå tok jeg tørket oregano

Bland det grønne med eggestanden og hell over paien

dryss over ost ,jeg hadde litt revet ost fra jul i fryseboksen

fargerike og gode,men fikk ikke spist alt til jul så jeg puttet resten i fryseboksen

Dette drysset jeg på paien i tillegg til litt parmesanost

Inn igjen i ovnen som holder 225 grader i ca 30-40 min  til fyllet har stivnet

mmmm nå står den og setter seg litt før jeg smaker og ved siden av passer det godt med en god salat

Ellers fikk jeg en sosial time etter att jeg hadde vært og sanket grønne vekster,ei venninne ringte og lurte på om vi kunne gå en tur sammen,klart det vi kan jo det med litt avstand mellom oss,så møtte vi naboen min som også var ute og rusla,da ble vi 3 og fikk en passe tur ilag ,det gjør godt å prate med litt andre enn bare seg selv :=) håper dere også har en fin dag

6 kommentarer

Siste innlegg