masse kos

jeg har kost meg her hjemme i dag ,sommerstua,skogen ,bobilen ja litt av hvert :=)

en tur opp i skogen gikk jeg hadde to planer der oppe

jeg ville sjekke ramsløken i skogen ,jeg plantet noen få løker og er spendt på om hjorten tar dem ,men nei det går fint og nå kommer det blomster ,dei skal få spre seg fritt litt før jeg høster av dem :=) og det blir ikke i år ,i år tar jeg det som er i hagen men ikke alt ,det skal også spre seg litt mere

hovedgrunnen til turen i skogen var å finne en fin grein til vinballongen i sommerstua

eg synes den ble fin der i hjørnet ,den gamle krakken er hjemmesnekret og har mange år på beina ,vurderer å male den grønn ,er litt usikker den har jo en sjarm som den er ,kanskje bare beina ?

 

trauen er også gammel ,har skurt den med grønnsåpevann ,kan være fin å legge strikketøyet mitt i om jeg tar det med ut i hagen ,skifta duk som dere ser var uheldig og fikk kaffe på den hekla ,men det er greit å ha flere å skifte på

et hjerte i vinduet ,en gave fra min søster for noen år siden ,den passet fint her inne

på utsiden skjer det mye ,plommeblomstringen er i gang og den blir overveldende så ufattelig mange knopper

jeg plukket inn ramsløk fra hagen ,men jeg tok også med noe skvalderkål ,kjørte det i kjøkkenmaskina ilag med salt ,spredde det utover et stekebrett og tørket det på 50 grader i ovnen ,hadde en smøreknivi tre i ovnsdøren så dampen fikk slippe ut

det ble et stort glass med ramsløksalt ,og ja jeg vasker og bruker omatte krydderglass,greit når jeg lager mitt eget urtesalt :=)

i det vi sette oss til bors for å spise middag kom ei venninne ,hun skulle ikke besøke men gi meg melk ,helt fersk råmelk da dei hadde fått en ny kalv og jeg hadde spurt om jeg kunne få en liten halveliter om det ble nok råmelk

oi oi oi dette smakte ,jeg lagde kalvedans eller råmelkspudding ,jeg lagde to stk med en halv liter melk i hver form ,ja hun hadde nemligen med nesten 4 liter melk

svigermor fik en halv pudding og det ble hun glad for ,jeg spiste et stort stykke og det var godt ,dette er rein råmelk med kun litt sukker i og et dryss kanel på toppen ,inn i ovnen i vannbad i ca 1 time på 150 grader ,her må en sjekke litt når den er stiv

Ellers fikk vi plantet hjertetreet ,jeg fikk tømt skuffene i bobilen og vasket alle kjørla og skuffer,mannen tok ut skuffene så jeg fikk vasket under dem også ,i morgen blir det å vaske resten inne i bilen og reie opp senga ,da er bilen klar om vi finner på å dra på tur ,synes dagen har vært superfin eg ,ja sa eg att det har vært 17 + og solskinn ,og varme vinder i dag :=) nå er det 14 + og jeg liker det

 

14 kommentarer

Siste innlegg