Ortose

ja en ortose er vist så mangt ,det være seg en gigant sko til bandasje,i dag var jeg på Ålesund sjukehus for kontroll,må si jeg ble overasket da jeg fikk se røntgenbildene mine,skal ikke beskrive det,men det er neimen ikke rart det tar tid,nå skjønner jeg kor stor opperasjonen virkelig var.

Jeg startet med gips,det var i grunnen sytalaust

denne hadde jeg jo på natt og dag,slapp noe styr

etter ca 14 dager gikk jeg over til gigantfoten,en type ortose

denne hadde jeg fra 23 desember til i dag, jeg traff ikke legen men hun som tok stingene sa att nei jeg skulle ikke belaste foten,ikke skulle jeg gå ute med denne heller,ville jeg det måtte jeg låne en rullestol,så jeg har vært lysige jeg og vært inne

i dag fikk jeg samtale med legen,først røntgen så samtale,jeg fikk en enklere ortose,en som skal støtte for å forhindre overtrakk.Da han fikk høre att jeg ikke har vært ute så han på meg og skjønte ingenting,jeg kunne gå ute så mye jeg ville med gigantskoen,så der hadde jeg fått feilinnformasjon,ja ja greit det ikke har vært strålande solskinnsdager da.

Men gigantskoen den ble med hjem,den var min og han tippet på att jeg ville synes den var bedre å bruke innimellon en uke eller 2 tiliallefall om jeg gikk meg en tur ut.

Den nye jeg fikk i dag glemte jeg å spørre om jeg måtte gå med hele tiden inne,jeg trakker jo ikke over inne,egentlig bruker jeg ikke å trakke over i det hele tatt,ja ja ,jeg har no den selv om det er klønete å feste den,borrelås og den vil ta med både kofta mi og det som ellers er i veien :=)

jeg skulle gå litt hver dag nå ,belaste foten helst uten krykker hele tiden,jeg har gjort det nå,men må innrømme att etter en lett lunch tok jeg frem krykkene igjen,benekter ikke att det er litt vondt å gå ja ,så her blir det trening med og uten krykker :=)

7 kommentarer
    1. Jeg hadde brukt ortosen også inne. Selv om du ikke pleier å tråkke over er det fort gjort å gjøre det på ny når du har hatt en skade i ankelen. Det tar litt tid før leddbånd, muskler osv er som før. Det dummeste du kan gjøre er å få en ny skade nå som ankelen sikkert er full av skruer og plater.
      Men trening, og gåturer er med på å styrke muskler og sener, og kjenner jeg deg rett kommer du til å være flink til å bevege deg.
      Lykke til med videre opptrening hilsen ei som har arbeidet 30 år i skade/brudd avdelingen

    2. Så bra det går framover med mindre støtte! Men bruk støtten din, den er der for å hjelpe deg vet du! Dette tar tid!!!! Men den digre er jo fin om du trenger litt ekstra støtte ute. Tren på, så er det snart vår og du er i farten igjen. God bedring videre! 🙂 Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg