overgrodd

ja da vi kom hjem fra ferien hadde det vokst mye i grønnsakshagen,det var rett og slett overgrodd,nesten ikke fremkommelig,men i dag begynte jeg å klippe div helt ned

litt av et virrvarr

oreganoen blomstra som bare det,vel nå er den snau,klipt helt ned,det gikk rett i komposten,er jeg heldige vokser det opp nye friske skudd som jeg kan tørke til seinere bruk :=) i fjor høstet jeg den 3 ganger

hva som er med denne aner jeg ikke ,sådde brokkoli og ja dei veks godt,men ikke en brokkolihode har kommet på plantene ,merkelig

bladbetene eller mangold som det også kalles derimot har aldrig før vært så innmari svære,alt det grønne bruker jeg rå i salat,stilkene steker jeg,kan skjære dem i biter også og fryse til suppe seinere når dagene blir kalde

grønnkål og den kan få vokse til dagene blir kalde

palmekål er første gang jeg sår,den har vokst godt og er en type grønnkål,kanskje jeg skal prøve den i helgen :=)

jeg trodde squashen sviktet meg i år,men en klamret seg fast og nå kommer det flere frukter :=)

jordskokk,men den skal ikke høstes før til våren før knollene begynner å spire igjen ,da tar en opp knollene og setter ned igjen dei minste ,dei største kan en bruke i middagen

prøvesmakte gulrøttene i dag,dei var deilige

løpstikken var minst 2 meter høg,men den skal jeg skrive litt om i helgen

jadda masse ugress :=) men mellom ugresset er det 3 maisplanter og nå kommer det noe  på dem alle tre ,krysser fingrane for att jeg får maiskolber da

sådde noe som het svartrot,4 eller 6 frø,men bare 2 planter dukker opp,ja ja ,disse kan sås i høst også og høstes til våren,så det skal jeg prøve med dei siste frøa i pakken

det henger både store og små tomater i drivhuset,jeg har toppet plantene og tatt bort det meste av bladverket,nå skal tomatene som har kommet få all energien til å bli modne,og det skjer vist fort det også nå

det er mengder med paprika og nå modnes dei også,mange spisspaprika og noen som skulle bli store og runde,men dei har en heller merkelig flatrykt fasong :=)

jeg sådde aubergin,nå blomstrer dei ,om det kommer frukter gjennstår å se,noen av blomstene faller av uten å sette frukt ser jeg

om det ikke kommer frukt på så kan jeg iallefall nyte dei vakre blomstene

mange små kvite agurker,håper dei vokser fort

til slutt er det dei grønne druene ,første gang den gir så mange klaser ,på bilde vises bare litt,det er mye mer på planten,den blå druen tok jeg ut ,den likte seg ikke i drivhuset,fikk midd ,og ute blir det ikke avling på den i år iallefall,så får vi se om den overlever vinteren ute.Luftløken har jeg høstet ,tatt inn alle små toppløk og klippet helt ned alt det grønne,den vil vokse opp igjen slik som gress gjør det,gressløken skal også skjæres helt ned,noe skal klippes og tørkes ,men mye går i komposten så tar jeg heller vare på det ferske som kommer til å vokse frem igjen.

Rabarbraen har jeg høstet og nå er den frodig for andre gang,det skal inn og bli til sylte :=)

Ja da har jeg oppdatert årets grønnsakshage ,om dere har hengt med helt til slutt da :=)

7 kommentarer

Siste innlegg