påsken i år

Påsken i år gikk over fjell til Trøndelag ,vi besøkte sønn og familie .

For å komme dit har vi flere alternativ reiseruter ,men vi liker å kjøre over fjella og gjorde det denne gangen også ,så da startet turen skjærtorsdag og vi måtte først over Strynefjell

det kunne ikke bli stort vakrere ,det var bare å nyte turen over

tradisjonen tro stopper vi på Dombås og spiser ,men sønn sa vi ikke fikk spise oss mett på middag for han ville lage ,dermed ble det en deilig lunch med rekesmørbrød

veien videre gikk over neste fjell ,Dovrefjell og sola følger oss hele veien

Sønn bor på Melhus ,her fikk vi koslige dager ,litt sol og et par snøbyger som smeltet bort like fort ,vi gikk lang tur og vi var en veldig liten snartur innom et kjøpsenter og for første gang måtte vi også på med munnbind

en liten titt på dei kjekke trønderguttene våre ,og håper det er greit att jeg viser dem frem på ett bilde :=)

alt har en ende og vi må si farvel på søndag ,det er nydelig vær fortsatt og sola følger oss over Dovre

tilbake på Dombås blir det middag ,det er noen som er her og spiser men langt færre en normalt

etter en deilig middag kjører vi videre mot Lom

svoger som er gift med min manns søster er fra Lom og her har dei hytte ,vi fikk meldig med invitasjon om å stikke innom siden dei var her ,en liten halvtime tenkte vi var

ok

oi oi oi ,vi skulle droppet både besøket og middagen og kjørt direkte ,men vi gjorde ikke det og ikke lenge før vi kom frem til bommen før Strynefjellet hadde dei lagt ned bommen ,det var kolonnekjøring og været slo fulstendig om.

Kolonnekjøring uten noen form for innformasjon ,ingen steder eller personer som kunne si når kolonnen begynte ,det ble nesten 4 timer å vente før vi kom videre med brøytebilen i spissen og vi var nr 10 i rekka ,glad for det for alle fikk ikke bli med over ,dei har bare lov å ta med et bestemt antall biler i gangen ,ingen toalett var det verste og etterhvert var det mange som sprang ut av bilane og over veien ,bak et tre eller en kontainer som stod der ,der burde absolutt vært et toalett tilgjengelig for dette fjeller er svært ofte stengt vinterstid

vi er på vei ,det gikk i sakte kino ,det er 90 grense her men vi kjørte i under 40 ,sikten var dårlig og vindusviskerne fikk isklumper ,og i en kolonne kunne vi ikke bare stoppe og kakke det av

for selv om ikke alle fikk bli med over så var kolonnen rimelig lang uansett ,det var bare å kjøre sakte og følge litt med på sidene ,det gikk sakte men vi kom oss over ,fjellet ble helt stengt før natten og det var stengt hele dagen etterpå også,så fort kan det skifte fra en nydelig dag til et uvær uten sidestykke .

Da vi nermet oss veien hvor vi tar av mot Hornindal ser vi politi med blinkande lys ,en bil låg på sida ,den hadde kjørt utfor veien ,det var bare å fortsette forbi ,kjøre rolig for nå var det mørkt ute og det snødde tett ,det ble seine kvelden før vi var hjemme ,men denne gangen var det godt å komme hjem selv om ferien hadde vært fin :=)