påskesysler

Det er ikke ski som er mine påskesysler,ikke en tur i marka heller,til det har jeg ikke føtter akkurat nå,men en tur i drivhuset det gikk fint selv om regnet sildret ned ute :=)

11potter med blomkarse,3 frø i alle potter bortsett fra en som var to frø i ,blir det noe av dem blir det fargerikt når disse blomstrer,nå har jeg kald drivhus ,men jeg orket ikke ta alle inn,derfor har pottene fått dyne over seg,og dei står i en varm isoporkasse

det er lunt og godt under fiberduken :=)

så hadde jeg egentlig glemt att jeg hadde kjøpt et brett med stemorsblomster,dei stod inne i drivhuset,og når jeg alikavel var der ute plantet jeg stemorene også i 2 potter

nå tåler disse å stå ute ,selv om det kommer både snø og litt frost,men jeg skal være god mot mine og la dem få stå inni drivhuset til det blir litt mer vårlig og varme ute :=)

Et år fikk jeg en løvemunn,den var gul,så kjøpte jeg en til en lav type som var burgunder/lilla da høsten kom sette jeg potten inn i drivhuset og der har noen av frøene landet og begynt å spire,det blomstret der i fjor og jammen kommer dei i år også

den høge gule har allerede kommet med knopper den står fint bak espalieret som tomatene støttet seg til i fjor,og her tenker jeg dei skal få blostre i år også

en kommer opp mellom hellene på gulvetvi får se om jeg lar den være der,eller om jeg tar den opp og planter den i potte,det gjorde jeg med noen som kom opp langs veggen inni drivhuset

får håpe dei tålte å bli rykket opp og plantet i krukke ,dette er den lave sorten ,i tillegg har jeg 2 asters i denne krukken,kjøpte et par stk i høst men dei ble aldrig plantet,sette bare pottene ut,og jammen hadde dei begynt å vokse med friske blader,så nå er dei plantet så kommer dei nok med fine blomster på seinsommeren,da har jeg 3 potter iallefall som er ferdige,bare plantene setter seg og begynner å vokse så blir dette bra :=)

Noen grønne blader kommer også opp her inne i drivhuset

jeg stusset litt på hva dette kunne være ,så kom jeg på att jeg mest sansynlig har satt ned noen kvitløksfedd i høst :=) når skal dei takast opp aner jeg ikke ,men finner vel svaret i en av mine bøker :=)

kassen med spinat som jeg sådde i høst har fått selskap

jeg sådde flere spinatfrø enn det som vokste frem,så for ikke så mange dager siden puttet jeg noen flere frø innimellom der det var ledig plass :=) redikker og nå spirer dei også,sådde frø til et par kinakål også men der ser jeg fortsatt ikke liv,ikke sikkert det kommer heller vi får se :=) uansett så er det litt vår i drivhuset mitt nå og det er koselig for det har meldt flere dager med snø her,så ute kan jeg ikke plante noe ennå .

 

12 kommentarer

Siste innlegg