Peppermynte

Liker du peppermynte ? det gjør jeg ,drops,olje,duft mmm jo jeg liker peppermynte .

Jeg har ekte peppermynte i urtehagen ,og den vokser og den sprer seg om den får lov ,min får ikke lov å spre seg ,har den i en liten pallekarm ,klipte den ned tidlig i sommer før vi reiste på ferie ,tørkett bladene til te,peppermyntete er godt for litt urolig mage og så smaker det godt og friskt

I går klipte jeg den ned ennå en gang ,hjelpes kor den vokser

jeg fylte klesbaljen min

det var så mye att det virket litt uoverkommelig ,så jeg la alt i baljen igjen og gikk ut ,la peppermynten på benken ute

etter en stund hadde jeg plukket av 350 g peppermynteblader ,jeg trengte ikke mer og jeg orket ikke tørke mer te ,så det jeg ikke trengte la jeg i komposten

jeg gikk inn med bladene og fylte vasken med kaldt vann ,jeg skulle prøve meg på peppermynteolje ,i oppskriften skulle en vaske et og et blad ,der går grenser for hva jeg gidder ,jeg skylte alle bladene i vasken med 2 vatn ,det fikk holde,så skulle bladene knuses litt opp i gryte med 200 ml olivenolje ,ha det på svak varme i ca 30 min ,det duftet så deilig i hele huset,etter en halv time eller 40 min helte jeg alt i en sil og la press oppå ,slik fikk det stå og dryppe av seg over natten

jeg helte oljen i en dl måler i dag morges,oljen flyter oppå så dette må ristes når en skal bruke det :=)

så var det bare å helle over på mørke glass,jeg hadde glass som har vært eteriske oljer i før ,dei ble reingjort og derinfisert i bakerovnen før jeg hadde peppermynteoljen i .

Da har jeg en deilig olje som er god for det meste og siden det er kokt eller varmebehandlet i olje kan en ha det rett på huden ,uten olje blir eteriske oljer for sterk for huden .

peppermynteolje hjelper mot ,kviseutbrudd,cellulitter,mot slitne ben og åreknuter,god som deodorant,den beskytter mot lus,den kan brukes for å bli kvitt hodepine,migrene,redusere hevelse,smertestillende,hjelp mot brannskader,reduserer feber og den roer ned muskelsmerter og revmatiske sykdommer,fotbad med 10 dråper peppermynteolje gjør godt for hovne og slitne bein,innhaler damp med peppermynteolje hjelper mot forkjølelse,influensa,brinkitt ,heshet,hjelper mot innsektsbitt,mens smerter,solbrenthet og den kan øke energinivået om en bruker duftolje på soverommet,ja da har jeg masse vidundermedisin i hus ,og best av alt er att det lukter helt nydelig :=)

 

18 kommentarer

Siste innlegg