rabarbra

Rabarbra er en takknemlig plante som kommer tidlig ,jeg hadde så masse att jeg delte ut mange røtter for et par år siden ,men ennå har jeg 4 røtter i hagen .Jeg har flere ganger hørt

om bleking av rabarbra og i år vil jeg prøve det ,det første er att rabarbraen begynner å vise seg over bakken

 

sånn såg det ut i min hage i forrige uke ,da er tiden inne for å forberede til bleking

en tar en bøtte ,gjerne en svart ,men jeg hadde sinkbøtte ,bøtten legger en over rabarbraplanten.

Det som skjer er att rabarbraen tror den fortsatt er under jorden for nå er det jo mørkt ,da strekker den seg mye raskere og siden den ikke får lys blir den blek i farge,dette skal gjøre att du kan høste tidligere og den skal ha mindre oksalsyre så den blir mildere på smak og veldig sprø

det blåser mye ute og da er det lurt å ha en stein på bøtta så den holder seg i ro .

Nåå er det bare å vente på att det skal skje noe under den bøtta,nå holder varmen seg bedre under bøtta også ,så dette må bli bra

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg