Råmelk

råmelk er uten tvil sundt,det er den første melken alle levende individer livnærer seg på,være seg dyr eller mennesker,den beskytter mot sykdom og styrker imunforsvaret.

Jeg har ei venninne som har melkekyr ,i dag kom hun på besøk og da fikk jeg litt ferst råmelk ,det er kalving i fjøsen og gir kua eller kvigen rikelig med melk i løpet av dei 3 første måltider kan en fint ta tilside litt av melken til eget bruk :=)

Råmelkspudding,kalvedans,spannost,pottost,kjelost,ja kjært barn har mange navn,selv har jeg lært råmelkspudding :=)

en tar litt av 1 og 2 melking etter att en ku har kalvet er melken tykk kan en fint ta litt av det 3 målet også,mer trenger en ikke litt sukker,gjerne litt kanel om en ønsker det eller et par mandeldråper og en får verdens beste pudding,den bakes i ovnen i vannbad på ca 150 grader til den er stiv

trenger ikke gelantin,for råmelken stivner naturlig ,rødsaus ,bringebær ,melk eller rett og slett karamellsaus kan en ha på puddingen,

i dag brukte jeg villbringebær som bare er rårørt med litt sukker,å dette er godt,så får laktose være laktose,ikke hvert år jeg får litt fersk melk :=) og best av alt,jeg har  nok til en pudding til :=)

8 kommentarer

Siste innlegg