Sandane

I går ble jeg igjen med mannen på jobb ,eller jeg satt på med ham til Sandane ,selv skulle han litt lengre :=) sola varmet ikke da vi ankom Sandane og alt var stengt

stille og rolig i gatene ,jeg ruslet litt rundt ,senteret hadde stengt og butikkane flyttet eller sluttet ,hmmm det var arbeidere der blir det et nytt senter ? ja ikke hvet jeg ,jeg ruslet langs en vei  ante ikke hvor den førte

jeg kom til et museum ,nordfjord folkemuseum ,det var låst,ring på om det er låst stod det å lese,men jeg gjoorde det ikke for det kom ei dame innenfor som såg meg og låste opp,jeg lurte på når dei åpnet ,kl 11 var svaret ,11 sier jeg snille dere det er jo lenge til da var kl 9.30 ,dama var snill jeg kan godt låse opp nå sa hun og jeg fikk komme inn :=) det var godt for dagen var litt kjølig og jeg hadde ikke en utejakke på ,jeg fikk rusle der og se på utstilling medan hun gikk ut og låste opp i bygninger jeg fikk lov å se inn i :=)

sola begynte å vise seg og jeg gikk ut 44 byggninger fra en tid som var jeg liker å gå mellom og inn i slike bygg

inne sto denne dusjen ,noe slikt en skulle hatt nå når mange sliter med ekstremt høge strømpriser hi hi

men er det slik dei fattigaste i lande vårt skal ha det ? gå tilbake til 30 og 40 åra? er det ønsket fra regjeringen vi har nå ,skulle nesten tro det

jeg går ut og kommer til en annen verden ,luften er frisk og god og jeg nyter det ,denne tiden appelerer til meg ,noen ganger går tankene om att jeg kunne bodd på denne tid ,men vi skal virkelig ikke ha det sånn i dag ,der er vi enige

1 rom ,senger spisebord vedovn ,vevstol alt på et rom ,var det slik att barna sov i samme rom som dei satt og vevde i og kokte maten sin ? ja kanskje i noen tilfeller

grua ,en sånn steikehelle har eg ,ja jerngryte også :=) teglsteiner har vi ute i hagen ,mengler bare grua ha ha ,så nå hvet jeg hva denne takka blir brukt til for det tenkte jeg ikke på der var står ute i hagen oppetter en mur

passe store hus for to ,jeg ville likt et slikt lite hus med svalgang ,ja en svalgang måtte jeg hatt :=)

opp på setra ,det var slik før i tiden også att en måtte ha buskapen ute på beite skulle det bli nok for til vintren nede på gården ,og når jeg leser dette så er det ikke lenge siden ,smågutter som måtte være der og gjete dyrene ,passe på dem så ikke ulv og bjørn tok dyrene ,min svigerfar måtte ut i fjella og passe sau da han var 11 år ,hva gjør småguttene i dag når dei er 10-12 år gamle ? dei kan knappast smøre brødskiva si sjøl ,

hjelmeseteika -trulig fra 1500 tallet ,gigantisk ,plata på toppen er for å værne mot nedbør ,jeg ble liten der jeg satt brebeint på benken ,ja benken var full av fugleskit og jeg ville liksom ikke ha beina mine på det da hi hi

det ble en nydelig dag og jeg ruslet bland dei 44 husa i 2,5 time ,eplehagen hvor der var mer en 30 lokale eplesorter ,lite epler på trærne som ikke var så store men jeg tok med meg et par sorter i sekken skal innrømme det :=) jeg satt meg ned og spiste nista mi medan jeg lyttet til fuglekvitter

en trekryper

jeg ruslet tilbake til sentrum ,nå fikk jeg litt veiledning i hvor jeg skulle gå ,jeg skulle følge elva det var der det var finest å rusle .

nå var det liv og røre og butikkane var åpne ,jeg brukte god tid og fikk kjøpt noen julegaver,jeg satt nede ved fjorden og spiste medbrakt vafle med brunost på og så ble jeg plukket opp igjen av mannen når han var ferdig på jobben ,det ble en koselig dag :=)

I dag er jeg hjemme og jeg skal vaske litt hus og bobil så får vi se da i morgen om vi tar bobilen og kjører på tur ,ha en fin dag da folkens

16 kommentarer

Siste innlegg