Selvvanning

Det er ikke bare bare å plante for så å reise på sommerferie ,men det finnes råd og det er selvvanning og det kan du enkelt lage selv .

Jeg gjorde drivhuset om til hagestue ,men av en eller annen grunn havnet noen frø i jorda og det var noe som helst bør stå inni drivhus.så da var det fram med mine selvvanningskar i dag .

du trenger to kar ,jeg har murerbaljer ,den ene skal være hel den andre skal skjæres hull i som dere ser her på bilde ,en trenger noe klede gammel handuk,laken eller noe annet dere måtte ha ,noen klosser ,og et rør ,røret må ha et hakk i ene enden eller borre hull gjennom for det er gjennom røret det skal vannes og da må jo vannet komme ut i bunnen :=)

jeg klipte en handuk i to ,tre den så som vist på bilde

endene henger nå på undersiden

sett noen klosser i kassen som er hel ,dei skal holde den andre baljen som er ikledd filler

sett denne baljen oppi den hele med klosser i og nå skal røret på plass,pass på å ha rett ende ned der dere har laget et hakk så vannet kan renne ut i baljen

nå er det på tide å sette baljen der den skal stå ,for min del inni drivhuset ,fyll på jord,plant det du skal ha i og fyll vatn i røret til den underste baljen er helt full

her ser en att baljen er full av vann nå

så har chilie og paprika kommet på plass oog det var på tide for chilien har fått mange knopper nå

jeg lagde til 2 kasser for jeg hadde mer som jeg håper vil vokse

jungelagurk ,dei er små nå ,men vokser dei blir planten et par meter høg og trenger noe å klatre på :=) så da er det bare å håpe på god avling her inne ,og når alt dette er gjort må en vaske brukte potter ,for dei kan en bruke om igjen

dette kan jo gjørast med potteplanter også ,bare å tre opprevne remser eller garnrester gjennom hulla og sette potta i en bøtte så slipper en å være bekymret når en er på ferie

 

 

20 kommentarer

Siste innlegg