sennep

så har jeg fylt opp en liten krukke med selvdyrket sennep ,mye jobb ? ja ,tiltrekkende på kålsommerfugl ? ja ,anbefale andre å dyrke selv? nei

det startet med noen små frø ,reiste på ferie og kom hjem til svære planter,kålsommerfuglen hadde vært på besøk og der var uhorvelige mengder med utrolig store åmerog dei hadde spist alt av bladverk,frøbelgane var kommet og dei fikk være for larvene ,men jeg fjernet no larvane da.

Så skulle frøa høstes ,det var mye og det var et stort arbeid å få ut alle dei små frøa ,men jeg har gjort det ,og litt hjelp fikk jeg av mannen også da :=)

vil jeg så sennep flere ganger ,nei en gang holder oog jeg anbefaler ingen å gjøre det heller så sant dei ikke liker langtekkelig arbeid da :=)

jeg hadde en stor balje full ,og det ble lite igjen når jobben med å åpne alle belgane var ferdig

3 forskjellige sennepstyper ,litt bøs fulgte med men det får gå :=)

eksklusivt må jeg si ,egendyrket sennep ,og hva er det til ? jo om en vil sylte noe ,agurk,sursild ja sursøte laker ,da trenger en noen sennepsfrø ,og denne lille krukka holder nok en god stund vil jeg tro

6 kommentarer

Siste innlegg