snakk om flaks da

I dag må jeg si jeg har vært heldige,det regnet da jeg stod opp,så dagen startet med litt husarbeide,det blir gjerne det etter en helg da en har hatt besøk av store og små,så letnet det ute og jeg gikk en tur,det var da 17.8+ ute og ganske så fint,det begynte å regne lett da jeg gikk hjem igjen,og siden har det blitt verre og verre,det har striregnet siden,det blåser og temperaturen har falt til ca 9+ ,sånn sett var jeg megaheldige med tidspunktet jeg gikk en tur  :=)

sjekk den stakkars humla,ikke nok med att den er søkk gjennomvåt,den må tåle en blindpasasjer i tillegg

det var flere våte humler som søkte tilflukt under store blomster,tenker dei savner sol og sommervarme slik som vi gjør

nå begynner den vakre konslysen å blomstre,elsker den,tok med en rot som vokste i grøftekanten for noen år siden,nå dukker den opp på tilfeldig utvalgte steder i hagen ,noen på samme sted år etter år,men så kommer det nye på helt nye steder,og denne skjønnheten får komme hvor den vil,jeg tar den ikke vekk :=)

det begynte å regne,men før jeg gikk i hus var jeg innom grønnsakshagen,mangolden min vokser noe så utrolig i år,aldrig før sett så svære blader,ikke går den i stokk og blomstrer heller,,det måtte bli en del av dagens middag til meg i dag

denne var 63 cm lang

jeg tok med inn tre stk,+ litt spinat,den er jo bitteliten i forhold,men spinaten har en normal str om en samenligner med det vi får på butikken,det sier jo litt om størrelsen på mangolden :=)

min mann vil ha fiskeboller i kvit saus i dag,og siden det slettes ikke er lavfodmap så blir det 2 retter i dag,mannen skal få sitt ønske,og jeg går for en kjøttfri omelett

kalde kokte poteter i terninger legger jeg i formen,tar så og skjærer stilkene her i biter,dei steker jeg i melkefritt smør salt og pepper ,for jeg har i hakket grønn del + spinaten ,det klapper fort sammen og blir ikke så ruvande ,dette vender jeg med potetene ,+ litt ramsløkpesto

så tok jeg 4 egg og 3 ss cotta chees,pisket det sammen og helte over grønnsakene ,raspet parmesanost og strødde på toppen + nykvernet pepper,sette i ovnen på 150 grader

nå dufter det himmelsk godt her,blir middag i dag og lunch i morgen,skal i tillegg lage en frisk salat til,er det noen sak å leve på lavfodmap :=)

9 kommentarer
    1. Jammen bra det er noen øyeblikk med opphold denne sommeren..hehe.. I fjor ble det kanskje i meste laget med sol..men nå savner jeg skikkelig sommervarme :)) Nydelige blomsterbilder..og blinkskudd med humle med passasjer..
      Ikke sikker på om jeg har hørt om Mangold før..men den så frisk og frodig ut.. og den omeletten…nam !

    2. Heldige du som fikk deg en tur ut 🙂 Her har det ikke vært mye opphold i dag.. dessverre.. sukk. Men vi må bare ta det som det kommer 🙂 Gratulerer med barndåpen 🙂 Rekker ikke kommentere alle innlegg her inne.. sukk

    3. Kjære vene så store Mangold din er 🥰 Stakkars humlene som har blitt så våte, men godt de hadde funnet et sted å tørke. Ellers ville de ha vært et lett bytte… Var litt skiftende vær her også tidligere i dag, men nå på kvelden har det blitt varmt og fint igjen 😉

    4. Godt gjort at du så at humla hadde med seg en blindpassasjer. Mye jobb med to typer middager, men noen dager er det godt at begge får oppfylt sitt ønske. Jeg synes det ser ut til at du får til mye god mat av den dietten du må gå på. Når helsegevinsten også merkes, så blir man jo motivert! 🙂

    5. Åh du er jammen flink. Ikke bare lager du middag, men du lager to forskjellige middager. Jeg orker ikke å lage en middag en gang jeg 😉 Jeg gjør det når ungene er her da. Men ikke når jeg er alene. Hadde nok slitt med å lage to forskjellige middager.
      Stakkars humlene og andre dyr i dette kalde øsepøseværet. Jeg er så lei. Ukesvis med regn, og en og annen dag med sol og noe som minner om litt varme. Er ikke sommer det nei. Fint du fikk gått deg en tur 🙂

    6. Så fine bilder fra turen din. Håper dere får sol snart for det trenger man jammen for sjela si 😉 Middagen din så veldig god ut, og det er smart å ha til lunsj dagen derpå 🙂 Kos deg masse i dag 🙂

    7. Så flink du er! jeg klarer ikke sånne dietter….men joda..jeg har prøvd mye jeg også…hihihi….Men du har så mye godt i hagen..så er vel ingen sak for deg……Det gror godt hos deg..du har grønne fingre vet du…

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg