snakk om variasjoner

I går startet dagen med solskinn og vi tok en Voldatur for å handle ,det var en fin tur,for vi har et stykke å kjøre og på den biten er det vakkert

og denne torsdagen kjørte vi gamleveien ,da fikk jeg hilse på padda

her i Austefjorden har vi en av europas største paddebestand på rundt 10 000 -12 000 individer ,ingen tvil om att en er på rett sted når en kommer til denne store padden i betong

vel hjemme og etter middag ville jeg prøve meg på fuglefotografering i hagen ,men fuglene var ikke sammarbeidsvillige så jeg gikk en tur istedenfor

jeg oppdager en flokk på 4 med skarv ,men det tok raskt til vingene da jeg dukket opp

vi har hatt noen skikkelig kalde dager men opptil 12,5 – om natten  det blir fine isformasjoner av det

sola varmet og det var en rein nytelse å kjenne på varmen selv om det var mange minusgrader ute

oog vel hjemme var småfuglane litt mer fotovennlige :=)

Kvelden gikk og jeg strikket ,tv sto på og sånn var det greit å slappe av ,men så merket jeg att det var grått ute ,bøyde meg frem og lurte på om det var tåke som kom sigande ,strikket litt til og såg ut en gang til ,nå reiste jeg meg og såg røyken som gikk ned til naboen ,jeg sier til min mann ,har vi pipebrann ? og herfra skjedde det mye for vi hadde pipebrann ,et par granner opp på toppen hadde også observert det og ringte ned ,mannen hadde da ringt 110

og før vi viste orde av det så rente det på med utrykningskjøretøyer

først skulle brann fra Bjørke komme ,men dei hadde startproblemer med bil så kom dei fra Horniindal og plutselig var her 7 biler og ennå flere brannfolk ,huset har 4 etasjer og dei gikk opp og ned ,jeg måtte på loftet og flytte en bokhylle fullpakket med bøker ,men resten ordnet mannen ,det var så mye folk så jeg trekte meg ttilbake på stua ,fyringsforbud ,ja vi har det på stua nå til pipa blir fikset,det blir jo en forsikringsak ,kl 11 var det stille i hus ,da kunne jeg vaske sot i gangene ,i dag kom feieren og renset skorsteinen ,da ble det igjen å vaske sot ,men i dag ble det fra loft til kjeller gjennom 4 etasjer ,synes det lukte bål i nesen min jeg ,det gikk bra men det var varme i den pipa ,tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd om vi hadde lagt oss,og jeg er glad vi har et flott brannvern soom er raske på plassen :=) i morgen ønsker jeg meg en rolig lørdag :=)

22 kommentarer

Siste innlegg