snart ferdig

i dag ble det en ny dag med hagearbeid ,jeg begynner å føle morenfrosten på kroppen ,frost tåler ikke squashen så jeg bestemte meg for å høste det som var og avslutte sesongen ,da var pallen tom og jeg kunne spa jorda ut og flytte det ned til urtehagen ,jeg tok samtidig og flyttet blåbærplantene ,så er det bare å håpe dei vil trives i sitt nye bedd og gi avling ,det lille av blåbær som var i år var nesten borte ikke hvet jeg om fuglen tar dem (grønne) men da får vi ha noe over dem nneste gag det blir bær på buskene

som dere ser er grønnsakshagen snart tom ,pallekarmen ved siden av trilebåra er borte også nå ,da gjennstår det en som jeg tar i morgen

mangold og grønnkål ,men i morgen blir dei høsta :=)

små squash og flere hadde laget seg til men var ikke annet enn en blomsterknopp så dei ble vraket ,men blomsten er god og  kom i dagens salat :=)

jorda fra pallen med squash har kommet i langbedda i urtehagen ,i går tidligere i uken flyttet  jeg rabarbra ,2 røtter i tilleg har jeg en rot ved den vesle stabburstrappa,resten skal jeg fordele på et par venninner og et par av barna våre for jeg trenger ikke alt jeg har nå

langs stokken her plantet jeg hageblåbær som sto i grønnsakshagen

jeg fikk to svære planter med agurkurt med grannen ,di visner ser eg men håper dei alikavel slipper frø så spirer det nye til neste år ,om det ikke gikk skulle jeg få frø med grannen når hans frø var modne

jeg fikk fylt det andre langbeddet med jord men jeg fikk ikke jamnet det og renset det for røtter for jeg fikk besøk ,og da fikk resten av arbeide stå for det kommer en dag i morgen også

det går seg til og jeg blir bare mer og mer fornøgde :=)

endelig blomstrer denne stauden ,kjøpte den tidligere i sommer den er en god meter høg ,vindherdig og nydelig ,tror det er en type flerårig solsikke ,ser iallefall ut som en :=)

14 kommentarer

Siste innlegg