Sopptid

September er den store sopp måneden og for dere som kjenner meg så hvet dere att jeg liker å gå i skogen og lete etter sopp :=)

Sesongen startet litt tregt her jeg bor,fant litt her og der men ikke mer enn til en smak attåt middagen,men så ,sist søndag da jeg fikk lurt med meg mannen ,ja da hadde det virkelig poppet opp med forskjellige sopper

litt over 3 kilo ,kantarell og blek piggsopp ble stekt til middag,resten dvs 3 kilo ble lagt i grovsalt,150 g pr 1 kilo sopp ,en legger sopp og salt lagvis så legger en et fat oppå og et lodd som holder fatet nede,slik står det og safter seg i en ukes tid

i går silte jeg soppen ,og nå var jeg klar for å fortsette jobben for att dette skulle bli sopp soya :=)

jeg fikk 1,7 l med soppkraft og til en liter er oppskriften videre slik

375 g sukker

0,5ts malt nellik

0,5 ts kvit pepper

3 laurbærblad

3 ansjons

2 dl rødvin

først lager en karamrel av sukkeret,når det har smeltet inn tilsetter en forsiktig soppkraften,lar karamellen løse seg opp igjen for nå har den blitt hard :=)

så tilsetter en krydderet og lar koke litt før en har i rødvin og lar koke ca 30 min

la det stå natten over til avkjøling før en siler dette ,nå er soppsoyaen klar til å helles i destilerte flasker ( jeg har dem i bakerovnen på 150 grader en liten time

Nå er soppsoyaen klar og en kan bruke det i sauser,gryter ,marinader ,på risen ja alle steder du ville hatt soyasaus :=) og den er holdbar i flere år

 

6 kommentarer

Siste innlegg