stryrketrening ?

God morgen ,i går jobbet jeg ,hadde pauser men jeg jobbet ,eller var det styrketrening ? det kjennes ut som det siste .

Å annlegge et stort plantefelt til busker og store stauder på en plen det er jobb det ,å spa opp gress med rota er styrketrening ,ikke bare for armane men for hele kroppen .

Så da svigerinne sendte en sms og bad oss på grillmiddag til kvelden var jeg snar å takke ja :=) det ble en nydelig fin kveld ,grilling ,is og sjokoladekake og etterhvert trekkspill av svoger

en og en rute ble skjært løs og vippet til side ,da jeg hadde fått lengden jeg skulle ha var det å spa(bryte) opp 2 hoste ,det var nå enormt store og tunge som fy ,jeg fikk dem opp og jeg fikk kløvd hver i 4 ,så jeg satt med 8 hosta ,dei skal danne en kant langs oppsiden av det nye beddet

det er jo ikke pent nå ,men det blir mye bedre neste år når stakkarane jeg har brutt opp med rota og hagget i flere biter har fått røtt seg og kommer med nye blad,er jo høst nå og da visner stauder uansett

slik er det nå ,i går plantet jeg hosta på oppsiden ,er kongslys midt i og bjørnerot på nedsiden ,jeg spadde også et hull til revebjelle ,ja det er vist en must i en cottage garden :=) det skal det være revebjeller og spiselige vekster og ellers ganske frodigt ,plante tett så ugress ikke kommer til ,nå vil mine busker vokse og tette ,men jeg må ha mer så får vi se hva det blir ,noe blir nok plantet neste år også ,skal så frø jeg fikk i sommer og dei trenger jo tid å bli en staude :=) mellom dei nederste plantene skal jeg ha en stor helle ,den må mannen komme med med traktor ,så får vi se om vi får den på plass,grunnen til hellen er att der er det berg under gresset og uråd å grave et plantehull der,men håper det er råd å lage hull til et par barvekster,dei trenger ikke et dypt plantehull :=)

Blir dere med en tur i grønnsakshagen

bjørnerota,den hadde blitt så svær att jeg måtte ta den ut av blomsterbeddet den bodde i ,da satte jeg den ned i grønnsakshagen ,i går tok jeg den opp ,måtte delast i 3 og den fyller hele trillebåren ,den er nå i det nye beddet ,bjørneroten har jeg for jeg synes den har et vakkert bladverk ,men den har en smak av karv og er en urt en kan bruke i matlaging ,Da vi var på hagevandring i sommer sa Helene att jeg måtte begynne å bruke min i mat,den er kjempegod sier hun ,så neste år når den igjen er grønn og fin får vi se om jeg skal prøve litt av den

squash og kvit agurk i 2 plantekasser og det velter ut av kassen og begynner å krype på bakken no :=) så her blir det mer å hente om været holder seg litt i september også

løpstikken har jeg klippet ned,denfår blomsterstengel på over en meter :=) grasløken har jeg jo klippet ned flere ganger og nå er den like stor igjen ,må ut med saksen en gang til

luftløken klipte jeg helt ned til ferien ,nå er kassen frodig og fin igjen

en kasse full av ruccola ,nå begynner den å blomstre men det gjør ingenting ,denne er mye sterkere på smak en den vi kjøper på butikken og den er flerårig ,det liker jeg :=) og en grønnkål ,aldrig hatt en så stor grønnkål før og da har jeg ikke sådd denne engang ,prøvde å så men dei ville ikke ,først inne ,så direkte i grønnsakshagen men det kom ingenting ,så ser jeg noe som liknet på bittesmå kålblad i en blomsterkrukke ,ante jo ikke hva det var for jeg hadde ikke sådd frø i blomsterkrukker i år ,og da vi kom hjem fra ferien hadde jeg en diger grønnkål i grønnsakshagen ,ja ja ,ikke alt en skal forstå ,og denne skal nytast men er best etter en frostnatt :=) dette var en liten titt i hagen fra i går ,noe er frodigt og noe ser litt dvaskt ut ,men neste år strutter nok det meste :=)

10 kommentarer

Siste innlegg