SURDEIG

Jeg hadde lyst til å prøve meg på surdeigsbrød,for å kunne bake det må en først ha en surdeigstarter,min er ferdig og bobler friskt ,tok ikke bilde av den i dag da .

Jeg prøvde jo først å lage vanlige hverdags brød av surdeig

brødene ble helt ok ,men litt tette ikke så luftige som jeg såg for meg ,men det går fint å spise da :=)

I går tenkte jeg lenge på grytebrød,det ser godt ut og jeg ville prøve jeg også,så jeg tok frem surdeigstarteren min,tok det jeg trengte og blandet sammen deigen

min deig blandet jeg sammen i går kveld kl 22 ,og denne gangen viste jeg att jeg måtte gi deigen tid,og etter 16 timer såg deigen min slik ut ,rikelig med bobler som er et godt tegn på att det er liv i deigen :=) jeg prøver med bare spelt mel ,så får vi se om jeg tester andre melsorter seinere

når deigen nå boblet og kokte som her på bilde var det på tide å sette jerngryta inn i ovnen og skru på 250 grader,når ovnen var varm tok jeg jerngryta ut dryssa valsa havre i bunnen ,da skulle ikke brøde sette seg så fast i bunnen :=)

helte deigen rask i gryta (deigen er som en tykk røre) sette på lokket og fort inn i ovnen igjen ,30 min så tok jeg av lokket og gav brødet 15 min til .

Så var brødet ferdig til å tas ut av ovnen ,venta 20 min før jeg velta brødet ut av jerngryta

 

brødet såg deilig ut

litt godt stekt på sidene ,men bunnen var perfekt ,mulig jeg skulle hatt litt lavere temperatur,men i dag fulgte jeg oppskriften

Brøde skulle være helt avkjølt før en skar i det ,og siden brøde nå er avkjølt delte jeg det i to

brøde var luftig og mykt ,skorpa var sprø lett syrlig men mye mindre syrlig enn dei første brødene jeg bakte

med god tid og planlegging skal jeg nok finne mitt brød som jeg får god dreisen på :=) og dette brøde her kan jeg kose meg med nå i pinsen :=) jeg har valgt spelt da det er lavfoodmap og dermed godt for magen ,men jeg skal som sagt prøve med andre melsorter også

7 kommentarer

Siste innlegg