surdeigstarter

Ja jeg er fortsatt på læringsnivået når det kommer til surdeigsbakst,men jeg merker att jeg får det bedre til for hver gang jeg prøver

Jeg kom til dagen da jeg skulle mate surdeigstarteren min,det må gjøres 1-2 ganger i uken,en tar litt av surdeigstarteren,og blander i mel og vann,resten av surdeigstarteren skal en kaste,det er noe jeg synes er litt vanskelig,så jeg bestemte meg for å bake litt,først prøvde jeg surdeigsknekkebrød

knekkebrøda er gode på smak,men det blir med disse,det var ikke lett å bre deigen utover brettet,det tok sykt lang til å få knekkebrøda sprø og når dei var ferdige var dei harde,må passe på tenna sine her,så jeg holder meg til frøknekkebrøda mine jeg

Så prøvde jeg julebrød,surdeigsjulebrød med spelt og det blir definitivt IKKE siste gang for dette brøde var skikkelig godt,jepp vi spiste snart et halvt julebrød til kaffen i dag :=)

jeg sette deigen i går i 2 tiden ,og den fikk stå på kjøkkenbenken til jeg stod opp i dag kl 7.30,da jobbet jeg med den etter oppskrift før jeg la en skål over brødet ,nå skulle det stå slik i 2-3 timer til etterheving ,så var tiden inne for å steke brødet

etter ca 40 min var brødet ferdig

et mykt brød full av gode smaker,mmm  ikke dumt å bruke surdeigstarter på et sånnt brød

13 kommentarer

Siste innlegg