vår i vinduskarmen

god morgen,ja nå føler jeg meg mye bedre,litt henger nok igjen ,men jeg har tenkt å være litt mer ute i dag :=)

Vi skriver snart april og hos meg er det vår i vinduskarmen,ja dere som kjenner meg skjønner nok att det er årets grønnsaksesong som er på gang :=)

Jeg fikk drivhus i gave for 6 år siden,da fikk jeg noen tomatfrø i gave ,jeg sådde og drivhuset ble en overfylt jungel,alle frø spirte og lite lærd som jeg var så ante jo ikke jeg kor store div planter ble :=) siden har disse frøene blitt liggande,men i februar tok jeg dem frem og nyskjerrige som jeg er sådde jeg noen av 2 tomatsorter,og ennå etter alle disse årene spirte frøene :=) dei har prydet vinduskarmen på badet,men i dag var det på tide å gi dem en ompotting

7 av 8 frø ble til en tomatplante,høge og tynne er dem ,det betyr for mye varme i forhold til lys

jeg finner frem nye reinvaska potter,har litt god plantejord i bunnen og strør litt langtidsvirkande gjødsel i bunnen,så velger jeg dei beste plantene og setter dem forsiktig ned i potta før jeg legger jord rundt

jeg legger jord godt inntil og trykker lett ned,bygger litt opp til bladfeste før jeg kniper av dei to første bladene som kommer når frøet spirer,nå vil det danne seg små røtter langs den tynne stilken slik att planten blir kraftigere og mer robust :=)

men nå vil ikke jeg att tomatplantene skal vokse så fort ,da blir dei jo lange og svake igjen,så nå må temperaturen ned frem til jeg kan sette dem ut i drivhuset i mai

jeg plantet om 2 av hver sort,så har jeg 3 planter til,en som ikke vokser noe særlig,en som er veldig lang og en som er ok ,men som jeg skrev lengre oppe ,disse små uskyldige plantene blir svære og dei vil ta stor plass,så 4 tomatplanter er nok,resten gikk rett i komposten :=) jeg skal tross alt ha plass til flere ting ,jeg har jo paprikaplantene og jeg skal ha agurk,så får vi se hvor mye det blir av det,oppdatering kommer nok ,har litt som er sådd i kjelleren,skal se på det litt ut på dagen tenker eg :=)

Oppdatering på eiketreet mitt skal dere få nå

det har ikke blitt høgre,men bladene har fått en voksen størrelse da :=)

ønsker dere en fin dag

 

14 kommentarer

Siste innlegg