Det jeg strikker på nå

noen ganger er det godt å ha et strikketøy som krever litt ekstra konsentrasjon,og et slikt har jeg på pinnene nå.

Det begynte med et ønske om en fargerik kofte der jeg skulle bruke garn fra lageret mitt,jeg fant mønster på vossakofta,og i den siste tiden der det har vært mye tankesurr i hode har det vært veldig godt å ha dette arbeidet :=))for her kreves virkelig konsentrasjon nåår en strikker

selve bolen er ferdigstrikket og jeg er godt i gang med ermer,jeg har valgt å strikke ermene samtidig ,det går greit siden jeg skifter farge på hver bord

det er 4 forskjellige mønster i rutene og mønsteret forskyves på hver bord

jeg har rekket opp noen ganger under ermene ,det er viktig att en øker ut likt så det blir et pent mønster

kjekk kofte å strikke

et lite livstegn

God morgen .

Et lite livstegn fra meg,for tiden har jeg det ikke helt bra,tankekverna går konstant hele dagen ,noe som gir utslag på angsfølelse.

Men jeg gikk alikavel en tur i går ,det blåste heftig i kastene og jeg måtte gå i motvind hele veien hjem kanskje likegodt da fikk jeg andre ting å tenke på :=)

Det er vår ute og nå vises det godt når en går tur

hasselen blomstrer skikkelig

blomsten er ikke synlig på avstand ,men går du helt bort til hassetreet ser du disse bittesmå røde blomstene og i år er det mye av dem :=)

oren blomstrer mer og mer

selja blomstrer også med fine puselabber,så alle alergikere må passe på å skaffe det som trengs for å dempe ubehaget dei går mot i pollensesongen

det er like før villplommene blomstrer

det popper opp snøklokker langs veien ,dei har nok fulgt med jord som har blitt flyttet på ,i hagen min blomstrer dei også ,men halvparten har forsvunnet i vinter,skal tru om det er den langvarige barfrosten som er skyld i det ?

isen hadde smeltet så jeg kunne gåå hele denne runden på Viddal i går

sola ville frem i går ,men det var for mange skyer ,i dag regner det og vi skal ha vind med storm i kastene i dag,tror ikke det blir lange turen ute da

Skal prøve å komme sterkere tilbake ut i neste uke ,ta vare på hverandre

Følger hverandre ,helgeutfordring

Ja si det,hvem følger hverandre ?

jeg og humla følger hverandre

svarte og kvite ,store og små kuer følger hverandre

Vår

god kvelden ,ja nå er det vår ute,iallefall hos oss ,dei første snøklokkene åpnet seg i dag ,glemte å ta bilde ,men ute har det vært 14+ i dag ,og fortsatt i skrivende stund er det 13,3 + ,det bød på hagearbeid etter att husvasken var ferdig

jeg beskjærte epletrea,alle greiner som strekte seg rett opp ble klippet av ,jeg rakte litt plen og hadde en fin ettermiddag i sola

jeg har gått tur i det fine været

i dag regner det,men det skal gå over til sol i dag også ,så det er bare å nyte

jeg rydder ikke bare ute,men i fryseboksen også,jeg hadde litt plomme som tok plass,nå har jeg kokt fersk plommesylte

gule plommer soom vi fikk med sønnen vår i Trøndelag ,sylta smaker nesten som fersken ,det nytes skikkelig :=))

Hva dagen i dag skal fylles med får vi se ,starter med å strikke litt på kofta mi :=))

Nordmarkane

Det er ikke bare Oslo som har nordmaka,her på Sunnmøre har vi også Nordmarkane,en liten halvtime å kjøre og det gjorde vi på lørdag.

innimelloom skinte solen,det var deilig i luften ,hadde kanskje håpet på mindre snø der,ja for her hjemme er det ingen snø :=))lave terrengsko hadde vi og siden vi gikk gjennom snøen måtte vi se litt hvor vi kunne gå der snøen hadde smelta

mye skjegg i trærne her og det jeg har lært er att det er et tegn på att luften er ren,så vi har veldig ren luft her jeg bor

det er et stort vann her ,der lå isen fortsatt

vi gikk litt opp i høgda der snøen hadde smelta

sola skinner på blomsterlav,og sola varma

kvitlyngen sto med knopper ,den blomstrer nok snart

tenk så heldige vi er som kan nyte den herlige naturen uten å være redde for noe

rusle tilbake til bilen etter et par timer ,kjenne på tillfredsheten :=))

Så kjører vi til Stryn ,treffer svigerinne og svoger ,vi går på kafe og spiser middag ilag før vi kjører hjemover,det var en deilig lørdag :=)

hhjemlige trakter

God morgen ,sist uke var vi på tur ,det var hjemlige trakter ,Måløy ,men før vi kjørte hjem til mamma tok vi en tur til Vågsberget oog kannesteinen

et vakkert handelsted fra tidligere tider

selv om det var stengt er det koselig å rusle i den gamle hagen og mellom husan :=))

når en har med kamera og zoomer litt ser en mer enn bare hus,denne oteren hadde et festmåltid den spiste en hel fisk

vi kjører videre,på Vågsvåg kan en leige hytte ,fargerike fine hus ,liker dei vågale fargene dei har brukt på husene

så er vi ved kannesteinen ,det var varmt i luften og så utrolig deilig

det er bårer og bølger fra havet som har formet steinen gjennom mange år :=)

klokka går og vi må snu og kjøre til mamma,hun ble glad da vi kom og vi hadde noen koslige turer,det ble kvelden før vi tok farvel og kjørte hjem igjen ,en tur på et par timer

utsikt fra mamma :=)

å komme hjem til

her om dagen gikk jeg en tur ,da jeg kom hjem igjen sto mannen på kaia,han prøvde fiskelykken .På kaia lå en fin sei i passe størrelse for en middag :=) Så biter det på når jeg kommer ned og kjærringa var veldig fornøgd med fangsten :=)) Veldig kjekt å komme hjem til etter en fin spasertur .

lyren fikk henge natten over

så måtte fisken sløyest

fisken blir veget og delt i biter

før en lager farse og steker fiskekaker,jeg lagde en porsjon av svigermor sin oppskrift og en porsjon av Cristher fra god morgen sin oppskrift ,det var best med svigermor sin så jeg holder meg til den som jeg har gjort i alle år ,vi fikk uansett mange deilige fiskekaker

det fulgte med en liten rogn i lyren som jeg stekte til middag ilag med en porsjon fiskekaker  :=)

oppskrift på svigermor sin er

250g fisk

2,5dl melk

2ts salt

2ts potetmel

,dette blir smaksrike fiskekaker ,det er viktig att fisken får ligge natten over ,og spe i melken litt etter litt i tillfelle en ikke trenger alt ,det kan variere litt har eg oppplevd :=))

Mens vi venter på våren

helgeutfordringen er mens vi venter på våren,ja hva gjør mann da ? jeg tenker iallefall ppå kjøkkenhagen ,i fjoor var jeg skikkelig lei da det var innvasjon av snegler,det er glemt nå foor nå planlegger jeg en ny våår i hagen og kjøpt inn fleere frøposer som jjeg skal så ,og jeg begynner nok i løpet av mars med den jobben

hardt og blødt

helgeuutfordring der tema er hardt og blødt.

Det er helg og da koker jeg egg til frokost,jeg liker det blødt,mannen foretrekker nok hardt,en tiing er sikkert og det er att skallet er hardt uansett

men i går ble det kanskje vel blødt da

leg liker ikke bløt kvite,heldigvis ble kviten grei,plomma burde hatt noen sekunder til men det gikk bra egget smakte godt :=))

 

ferdig

Endelig ferdige ,nå burde vi ha nok ved neste vinter .Jeg kløyvde dei siste stokkane i dag ,det tok 4,5 time .Helt ok jobb men når det blir så mye da blir jeg lei .

selv om vi har vedkløyver så er det mye jobb

noen stokker var så tykke att jeg måtte kløyve dem mange ganger for å få passe størrelse på vedkubben,her har jeg lødd opp noe av veden ,det er 3 rader i dybden

vi har en gammel silo ,der legger vi paller på gulvet og sender vedkubbene ned ,dette gidder jeg ikke løde opp i fine lad,det tørker slik det ligger :=)

etter jobben skiftet jeg klede og gikk meg en tur ,i morgen er det meldt regn ,da var det fint å gå litt før regnet kommer ,prøvde å ta bilde bak isen som henger langs veien ,det ble en selfie av det :=)

prøvde på ny og fikk et bilde uten meg på

under en isvegg hang fjorårsgresset

fanget av isen

her ser jeg en elefant :=)

Gleder meg til å stå opp i morgen :=)