En tur i min hage

Ikke så mye nytt fra min hage akkurat alikavel ruslet jeg en liten morgentur og knipset:))Startet på kjøkkenet og tok bilde av bladpersillen som jeg sådde like før påske.

videre tok jeg en tur i fjøsen,har sådd noen frø inne der vokste dei rimelig fort men etter att dei kom bort i fjøsen har det vært stillstand,det er vel for kaldt for dei små spirane,no skal dei få varme seg ute i solen




Det som dere ser er evighetsblomsterog brokoli,under er der ringblomster(selvplukka frø)og blomkarse og solsikke.

Da jeg samlet ringblomstfrø vart det svært mange,noen vil spire andre ikke sånn er det vel med frø,her har jeg såd mange + noen selvplukka blomkarse som jeg ikke hvet om er for gamle tiden vil vise det:)

no har eg en del ringblomst frø til + en del brokolifrø,jeg vil så dem direkte ute på friland så får eg se hva som lønner seg.Her vil jeg så ringblomstene.

dette er en av bedda jeg stelte i går,da var det grønt av ugress med kraftige røtter.Stammen som står der er en kristorn,hjorten spiste opp bladene på den i fjord,da flyttet jeg den hit bort.Det er friske grønne blader i toppen så den skal få en mulighet til å bli grønn igjen,imellomtiden får det lyse opp med ringblomster rundt stammen:))

dette er også et lite steinbedd som jeg stelte i går,det hadde grodd seg til med bare gress og mose,vi får se etterhvert hva jeg putter ned i jorda her.



nå kommer pinseliljene

en liten lav rhododendron som snart står full av lilla nydelige blomster

urtene mine trives og vokser likeså stemorsblomstene tross kalde netter

litt av min nyklipte hage,nok av arbeid her


målet mitt for hagen min er att den skal være lettstelt,desverre har jeg ikke helse til alt dette arbeidet som medfølger masse blomsterbedd.Så på sikt skal jeg bare ha vintergrønt og rhododendron og ellers store busker som tåler gress på føttene:))jeg prøver å registrere hva hjorten liker og hva som får være i fred,heldigvis ser det ut som einer og rhododendron ikke er blandt favorittane deires.

Dette er mitt største hageproblem,ett digert bedd som jeg ikke vil ha.Den siger framover,den er for brei til att jeg enkelt kan luke ,det er dårlig jord for vanlige sommerblomster og i fjor sette jeg ned noen buskbomer som jeg har hatt ståande noen år på andre siden av huset,som dere ser trives dei ikke dei har blitt gule.No leser jeg i hagebøkene mine att det er tegn på lite kalk:(jeg skal da ikke ha kalk når jeg elsker rhododendron og dem har jeg mange av.Så skal jeg flytte dem og i så fall hvor eller skal jeg kalke der dei er no?jeg får tenke litt til.

I går fant jeg ingangsporten til musene som går inn i huset vårt,jeg såg en stor feit mus springe inn under plata foran ingangsdøra vår,usj.Jeg roper på min kjære som lurer på hva jeg bærer meg for,mus selvsagt.Vi tar fram platten men musa hadde forsvunnet inn i huset.Så i går sette vi opp musefelle ute under platten og i dag når jeg stod opp var det mus i fella,selvsagt er jeg alene hjemme og må ta utysket,lader fella igjen og har nå sittet her på blogg og ventet på postbudet(det har nå blitt sendt pakke til Grete og Greta)jeg går ut når postbudet kjem og jammen ligg der en mus til i fella,hjelp kor mange er der….usj jeg hater slike ekle kryp.No må eg ut og ta den også men så etter det vil jeg gå en tur i finværet.Det blir 0 hagearbeid på meg i dag for hodepinen sitter der fra i går:)

 

Sommervarme

1 mai er snart over,vi har hatt en nydelig dag med deilig sommervarme.I dag var det råd å ligge ute i sola i kortebukse og bikini:))No gikk ikke jeg i bikini da,er egentlig ikke så glad i å ligge rett ut i sola jeg blir bare så svett av det.Derfor ble det hagearbeid på meg,litt for mye er jeg redd for for nå har jeg fått den hersens hodepinen igjen.Det betyr tidlig kveld på meg.

Alikavel var det godt å få rusket opp i det som fortsatt var grått og trist etter vinteren.Etter att sola gikk ned i hagen vår tok vi oss en sykkeltur til Viddal,her er sola lenger utover kvelden.På Viddal sette vi fra oss syklane og spaserte en tur i utmarka,no er det ikke en utmark nede ved sjøen men høgt til fjells:))det føltes slik iallefall det var oppover og det var bratt og jeg eiger ikke kondis skjønner ikke hvor den har tatt veien:))kunne jo skylde på den dunkande hodepinen min da:))

en svett frue på toppen med en dundrande hodepine:))

på vei ned igjen,og det var deilig å sette seg på sykkelen etter den klatreturen:))no trur eg det blir natta så våkner jeg pigg og rask igjen i morgen tenker jeg

1 mai

God morgen til dere alle og gratulerer med dagen.I dag skinner sola fra en skyfri himmel og da får vi en ny fin dag.Det er 1 mai ,det betyr att det er 42 år siden jeg kom til norge:))jeg er jo født i usa og det bodde jeg i 6 år,i dag er jeg glad for att jeg bor i norge for jeg mener bestemt at det er det beste landet å bo i:))

Hva dagen vår vil bringe hvet jeg ikke vi har ingen planer,alt står åpent så får vi se:)uansett så blir det en fin dag.

Da ønsker jegalle en like fin dag endten dere går tog,jobber i hagen eller tilbringer dagen i fjellet

Basar

Det har vært en nydelig lørdag men jeg har igrunnen ikke sett så mye av den.Her inne hvor vi bor er det tradisjon å ha en bedehusbasar siste dagen i april eller første i mai.No er ikke jeg i bedehus styret ,men når jeg blir spurt pent om å hjelpe til på kjøkkenet så sier jo jeg ja da:))på en slik basar så er det gratis mat og det er en bygde dugnad å lage maten,jeg lagde en stor gulrotkake i brødpanna,siden det var nydelig vær og snart konfirmasjon så var det ikke helt fult men nok til att vi fikk inn over 10000 i loddsalg:)dette er hovedinntektene til bedehusets drift.Når maten ikke koster noe så spiser dei godt:))bra var det for så mye mat som var der i dag så skulle en tru det var bryllup.

Jeg var iallefall på bedehuset fra kl 13.00 til kl 17.30 og det trengtes med oppvaskhjelp og kaffekoking:))

Hva jeg vant,jo en sykkel lykt,potetskreller og påskeduk:))ikke store tingene men det gjør ingen ting.No er det pizza tid for meg og min kjære så får dere andre hygge dere med det dokke måtte ha av godsaker på en nydelig lørdagskveld

Sokker

D a var jeg ferdige med noen sokkepar,det sorte med røde striper er stikket i senja og dei to andre parene i robust sokkegarn.Disse sokkane skal sendes til Sirdal så får eg håpe att dei ikke er altfor store til Grete da:))



En deilig sommerdag

I dag har det nærmest vært sommer hos oss :)jeg startet dagen med styrketrening på multimaskina mi,og om noen lurer så ja nå er jeg full av gangsperre:))men det går vel over.Rigget meg så til og skulle se prinsebryllupet da jeg fikk en sms,venninna mi tok gjerne imot besøk:)så da heiv eg meg fort rundt og fikk laget en gulrotkake som skal inn på bedehusbasar i morgen og etterpå syklet jeg til Viddal.No fikk jeg se selve vielsen hos henne og det var jo nok,så satt vi ute i sola og koste oss.Vel hjemme igjen lette jeg fram plenklipperen og fikk slått halve hagen,da er det bare halve igjen og det får vente til neste uke.Helt utruligt kor mye gress her var blitt,ikke kan jeg huske å ha slått plen i april før heller,men nå er det iallefall fint i hagen:))

jeg er varm ,ser litt kokt ut i ansiktet og da har jeg følelsen over att vi har hatt en nydelig sommerdag i dag:))

bilder fra viddal

bilde tatt fra viddal,vi ser ut til Leira

Her ser vi utover fjorden

Litt fra hagen min,den delen som ble slått nå i ettermiddag.

Håper dere har hatt en like flott dag som meg

4 nye scrappekort

 

Da har jeg laget ferdig 4 nye scrappekort,så får jeg håpe att dei faller i smak:))



















No er dei 3 øverste kortene tiltenkt 3 damer i voksen alder,passer det?


Takk alle sammen

Jeg må få lov til å takke for alle gode tilbakemeldinger på innlegget mitt i går.

Om noen ikke har prøvd det så er iallefall naturen god medisin.I dag har jeg hatt en fin dag,jeg tok bussen bortover til volda det tar litt over 1 time der hadde jeg time hos fysioterapauten:))Ha ha og jeg som trudde jeg skulle få behandling,det var iallefall det som stod på rekvisjonen:)nei jeg må trene,trene styrke endatil.På muritun har dei en beinpresse der har jeg så vidt greidd å presse 20 kg med beina mine:)ikke rare greiene det nei.No er det hoftene som skal ha juling hos fysioterapauten,han startet med å bøye og drage i begge beina mine medan jeg låg på benken,så må eg sette meg opp,nå sitter jeg med føttene strake ut mens han bøyer ryggen min sammen som ett annet brettekort.Så vil han prate litt høre hvordan jeg hadde det,hva jeg gjorde på hjemme osv før det bærer inn på ett trimrom,aha jeg skal trimme selv:))ok det da.Først skal jeg prøve steppemaskina og det var jo ikke noe godt for hoftene mine og så var det beinpressen da den er jeg nødd å jobbe med,ikke vits i å lure seg unna med den mannen nei:))20 kgtør jeg ikke nevne høgt engang for jeg blir satt på 70 kg å jøje meg han ser på mine dirrande bein og slakker ned på 60 kg ber meg ta 6-8 repetoarer og så går han fra meg.Ja blir ikke jeg nå sterk i beina mine da hvet ikke jeg:))

Som om ikke dette var nok for mine stakkars føtter i dag så hadde jeg bestilt time hos hudpleier for voksing av leggane:))ha ha en elev får den jobben,halv pris ok det men au au kor låkt det var da.No har ikke jeg planer om å terrorisere beina meir i dag:))tenkte eg skulle gå og kose meg litt på hobbyrommet og lage litt kort:))

Uansett pinslene så har jeg faktisk hatt en veldig god dag i dag:))

En uvirkelig dag

I dag tok vi farvel med en ung mann altfor ung til å forlate jorda men døden spør ikke den kjem.Det var en vond dag for mange ,min tanker går til dei sørgende .

Da vi kom hjem var jeg tung til sins og trengte å få tankene over på noe annet,hva var vel da mer naturlig enn en rusletur rundt garden og forevige spirende nytt liv.

soleiehoven er her

bregnene ruller ut sine vakre blader

landskapet er grønt,må foresten til å slå plenen til helga

er ikke sikker på hva denne heter men vakker er den,mon tru om det er en akstusenblad?

gjøksyre dekker skogsbunnen

lungeurten dekker fort store tepper med blå og rosa blomster

Navnet på denne liljen står still nå,skal finne navnet innen den blomstrer men det er min yndlingslilje ,vakker også nå før den kjem med blomster



Nydelige kuleprimuler som har forvillet seg i utmarka:))vi har den i 4 lillanyanser og hvitt

Gikk forbi en stor mark full av gullstjerner

perleblomster langs hele husveggen

små blå stjerner

Det var mange sommerfugler som lekte i solen i dag,synd jeg ikke fikk tatt bilde av den sitrongule som jeg såg

Jeg avsluttet turen med å slå av en hyggelig prat med en granne i solveggen.

 

Fugleliv

I dag syklet jeg til Bjørke på strikkekafe,på Bjørke var det et fælent lurveleven og jammen fikk jeg blinkskuddet av en av syndebukkene:)

Det var en hel koloni av hegrer i toppen av grantrærne,og om jeg ikke tar helt feil så må dei ha reir  i disse toppene og lyden,nei den er helt forferdelig.Det er ikke tvil om att våren har kommet for fult hos oss,for med våren kommer også store flokker med måker tilbake også




Her på Leira samles dei i hundredetalls på markene,etter att bøndene har hatt ut gjødsel hver sin smak sier nå jeg:)

kråkefar høgt i toppen av et tre.Jeg fikk også et nært møte med en svær ørn,det er den største jeg har sett og i beflippelsen var jeg for treg med å ta fram fotoapparatet.Ørnen var brun med kort stjert så det er ikke umuligt att det var en havørn.På strikkekafe fikk vi kremkake:))2 store som omtrent ikke var tatt av,det hadde seg slik att en bestemor på Leira hadde hatt barnedåp i helgen som var og satt igjen med for mye kake:)) dei fik føtter ågå på i dag,hi hi.

Men nå er det slutt,min kjære vil vist ha en sprekere kone:))i dag kom bursdagsgave litt på forskudd

det er ikke bare en romaskin dette apparatet har mange fungsjoner og jeg kan trene minst 8 forskjellige måter med den:))så da bør vel denne fruen komme i litt bedre form etter noen uker.

Måtte forevige bregnene også ,det er utruligt kor vakre dei er om våren når dei folder seg ut:)