Våknet til regn i dag,like greit det siden jeg skulle tilbringe storparten av dagen på sykehus,jepp tre forskjellige timer på en dag,,og da alle timane var ferdige,ja da skinte solen.
Ålesund sykehus,og siden det er lang å reise valgte dei å gi meg alle 3 timane samme dag,smart synes eg :=) alt fikk jeg ikke svar på i dag,noe må eg vente 2-3 uker med før legen min får svar først,bilde av hoftene var fine,men vonde er dei åkke som,legen mente det godt kunne komme fra ankelen,så før dei kunne gå videre med hoftene for å finne svar på smertene der,måtte dei få orden på ankelen min,hjemme lekse til over sommerferien er derfor å stå på den vonde foten hver morgen og kveld når jeg pusser tennene,altså stå på en fot ,det skulle styrke senene og bedre balansen,er jeg ikke bedre til neste kontrolltime ville dei reopperere foten,men da med en spesialist innen bein :=)
etter flere timer inne var det godt å komme ut i sola,deilig var det :=)
vel tilbake i Volda hadde jeg en time før jeg skulle bli plukket opp,jeg rakk da å kjøpe en dåpsgave og garn til meg selv,men det skal dere få se i eget innlegg :=)
I dag har jeg vært i grønnsakshagen,mangolden er svær så det er på tide å innføre den i middagene våre
tenkte jeg skulle google litt og kanskje finne noen nye oppskrifter,det var da jeg satt og leste om mangolden att jeg lærte noe nytt,den er flerarig,og jeg som har dyrket den før og rusket opp roten :=) det skal jeg ikke i år nei
den er i familie med spinat ,den grønne delen kan brukes rå i salaten,eller vendes i litt olje med salt og pepper på stekepannen,det samme gjør en med stilken ,jeg har kjøpt regnbuefarger,en kan også kjøpe frø og bare ha en farge ,jeg tok inn resten av redikkane og litt løk,planen er en rik salat til middag i dag ,masse grønt + sjømat i :=) redikk skal jeg så på nytt ,så har jeg nye etter sommerferien :=)
i ett av langbeddene i grønnsakahagen har jeg nå plantet 3 busker med hageblåbær,ingen av frøene jeg sådde spirte og bedde er for lavt til att jeg orker holde på med luking i den,i tillegg sliter jeg med åkersneglene ,så nå blir det blåbær og disse buskene kan bli 1,5 meter høge :=) det blir spennende og dei trives i samme jord som rhododendroen,og den trives jo hos meg
palmekålen vokser,men det blir ikke høstet av den før jeg får mange krusete blader :=)
brokkoliplantene vokser,nesten så dei henger utenfor pallekarmen
jeg har ikke tynnet ut gulrøttene om det er lurt vil tiden vise :=) det vokser iallefall godt ute,og dagens middag blir en mektig salat i alle farger,og til salaten blir det røkelaks og kreps,tenker det blir smakfult eg :=)
fortsatt var det is på vannet det oppe på fjellet,men det tiner fort nå ,noe som gir kraftige fossefall
vel fremme på Lom,sola skinner og vi camper i hyttehagen til svoger og svigerinne
det er kveld så kvelden går til hygge og prat,men mandags morgen gjør vi oss i stand til en tur,en spasertur og det er slik her att en kan gå tur fra hytta uten å måtte kjøre bil først
finaste gjeng å gå tur ilag med :=) svigerinne,svigermor,mann og svoger ,turen startet litt nedover forbi graskledde jorder
vi går forbi fortidsminner,tror dette var et kvernhus
det er slutt på dei flate stiene og det går oppover,ganske jamn stigning,det går greit det ,og svigermor som har en anstendig alder nå kommer etter sakte men sikkert
etter langt og lenge tok vi kaffepause,det gjorde godt å få kvile beina litt ,og kaffen smakte godt,etterpå gikk vi et stykke til,men ikke så veldig langt før svigerinna mi tok sin mor med og snudde,det var langt nok for den elsdte,vi andre fortsatte,for svoger ville vise oss den vakre utsikten utover Lom
plutselig oppdager jeg en sopp med skrukkete hatt,og det dukket opp flere,ja rett mange slike fant jeg,aldrig sett dem før i virkeligheten,men et navn dukket opp i hode mitt for jeg har leste mange soppbøker ,morkel :=) så googler jeg navnet morkel og ser att dette er en sandmorkel,den er giftige da ,men fin på bilde og morsomt å se en ny art jeg ikke har sett før,veien er lang,noen steder brattere enn andre,mine tanker går til svigermor,det var godt dei snudde for den siste biten hadde vært for stri for henne
vi går gjennom furuskog,det er varmt,det dufter sommer,elsker denne typen tur
så var vi fremme skikkelig fin utsikt,med Lom i enden her :=) turen fortsatte for dem som ville det,og en kunne gå rett opp og komme til snaufjellet,men vi ble enige om att det kunne vi ta igjen en gang svigerinne var med på hele turen,så snur vi ,tar en litt annen rute hjem så får jeg se høglansfeene ,dei beiter der fork går,men i dag slapp vi å gå gjennom der dei gikk og det var jeg glad for
fine er dei ja,men horna er svære også da
og oksene er jo enorme,snille og fredelige ja,men dyr er dyr og disse er svære,så helt frivillig går jeg ikke inn til dem om jeg ikke må
sjekk dei skjønne kalvane da :=)
må ta med et bilde til,for som kalver minner disse om små bamser ikke sant :=)
så er turen over,det var en deilig dag og en utrolig fin tur :=) og turen vår var på snart 12 000 skritt fant jeg ut ,bra tur det da :=)
pinsehelgen er over og vi reiser hjem,nedover svingane når vi har kjørt over Strynefjellet igjen ,kortebuksene er på det er varmt,men stopper på fjellet og fyller drivstoff mellom Stryn og Grodås,brrrr hvor ble varmen av,det hadde regnet litt her og det var kjøligt,var bare å ta på langbukser og kofta,vi var hjemme hi hi ,men vi hadde en nydelig fin pinse
men da vi dagen etter lette frem bestefar sin gamle vogn ov skikkelig god gammel årgang dyp å sitte i så lillegutt slipper seler,ja da er det en fryd å trille tur,han skikkelig storkoser seg i gamlevogna :=)
en tur ned til sjøen ender opp med litt småplasking med tær og hender i vannkanten
vi måtte hilse på grisene
og sauene
bare kos,grilla ute,det var varmt og dagene fine,og jeg fikk en gave med dem også
2 piggete hagevenner
det er nattdyr og målet er att dei skal kose seg med snegler ,jeg kunne ikke se dem i går kveld,håper bare att dei er en plass i min hage og kommer frem i natten og spiser snegler :=) jeg har lest att en pinsvin kan spise 50 snegler en natt :=) og siden dette er en hoe og en hanne så håper jeg på formering så vi får mange pinsvin her jeg bor,bare dei passer seg når bøndene begynner med å få gress i hus,den biten får ikke jeg gjort noe med,må bare håpe dei liker seg der jeg lar gresset gro og som ingen klipper ned :=)
Da besøket vårt reiste pakket vi bobilen og dro på tur ,men det får komme i eget i eget innlegg
som dere hvet er jeg glad i rhododendron ,og jeg har bevist plantet oppom huset for å få en blomstrande hekk mellom uteplassen og slåttemarka,ennå er mange små men noen av rhododendroane vokser fort ,så ikke mange åra før dei er store og nå blomstrer det mer og mer for hver dag
Så skjedde det igjen for 4 gang,mikkel rev har vært på besøk.
Jeg driver innekompostering av matavfall,men det er forsvinnande lite mat vi kaster,det meste er rask etter frukt og grønnsaker.
Vi har varmkompostbinge i grønnsakshagen,og når bøtta er full inne kan jeg tippe det i den ute,men så tenkte jeg da jeg plantet nyinnkjøpte potentilla att jeg kunne tømme bokashien i hullet før jeg hadde planten i og så dekke til med jord,for innekompostering eller bokashi som det heter omdannes til jord etter 14 dager når det blir nedgravd i jord.
Men det varte ikke lenge før reven fikk snusen i det og en morgen hadde han gravd opp ene potentillaen og spist all innhold i hullet,jeg plantet den fint igjen og la stein rundt,så var det fred noen dager,vi dro på bobiltur og var borte hele helgen,da vi kom hjem lå den andre potentilaen på plenen,brun og nokså livløs,ikke en grlnn blad igjen på den,men jeg plantet den igjen ,er jo lov å håpe det går bra :=)
3 gangen var det under buskbommen,kunne ikke huske jeg hadde lagt bokashi i det hullet,men kom jo på att jeg flyttet buskbommen så jeg hadde nok lurt litt i det hullet også,,den er begynt å få str så reven fikk ikke opp planten,jeg fylte i hullet som var på ene siden av planten og siden har det vært ro i hagen,men i dag skjedde det altså igjen for 4 gang,reven fant litt åpen jord ved siden av den første potentillaen og sparket vekk jorden,argh ,men nå har jeg jobbet med stein ,først styrketrening hos fysio og vel heime trillet jeg stein og la rundt plantene,jeg hadde jo begynt med det etter første besøk,men nå bør ikke reven komme til flere ganger,isåfall er han god :=)
det var denne reven prøvde seg på i dag,nå håper jeg den ikke kommer til flere ganger
den lille brune her var den andre som ble liggande på plenen,men det kommer nye grønne blader
joda jeg tror den kommer,men blir nok ikke blomster på i år nei
jeg er glad i stein og når jeg dekker til slik som dette blir det mindre ugress også
en hageazalea står fint til det gråe
jeg har en ende til som skal få stein,mest for att hele beddet skal være likt,og jeg må ha stein rundt buskbommen,men da tenker jeg å fri til mannen,for jeg trenger litt traktorhjelp :=)
først vil jeg takke alle for koslige tilbakemeldinger på julekjolen jeg strikket :=) nå er et nytt prosjekt på pinnene og det er lett å bli revet med ,så jeg måtte være streng og la det ligge og bruke litt tid på dere her inne :=)
Blir ikke mye gjort nå på førmiddagen siden jeg blir hentet kl 11 ,det er fysio på dagsplanen og styrketrening.
I går fikk vi en skikkelig sommerdag,jeg tilbrakte mesteparten av dagen inne ( kan angre i dag for jeg våknet til regn ,ja ja sånn er det .
Gårsdagen ble viet husarbeid,ut med alle tepper ,vaske og støvsuge og et ekstra skippertak på gjesterommet,og slikt arbeid er jo best å ta når været tilater åpne dører og tepper som kan henge ute :=)
Det var da jeg tenkte på overskriften,hjemmelaget,dere som har fulgt meg lenge har nok sett dem før,noen av mine tepper som jeg har vevd selv :=)
jeg har vevd mange ryer i mitt voksne liv,og dei fleste er i ull ,som disse jeg hengte ut for lufting i går
det meste er rester etter en bedrift som sydde pledd,jakker og vester i ull,restene fikk vi og satt der og klipte strimler som vi vevde av :=) mye jobb ja men gode tepper å gå på
disse ligger i gangene våre,dei blå i ytterste gang som er felles med svigermor som bor i etasjen over oss,den røde er inne i gange vår ,jeg har maken rød på kjøkkenet men med svarte striper
dei to til venstre ligger på gjesterommet,det går fint med to forskjellige for gjesterommet er i vinkel og den ene deler var tidligere gang ,så dei ligger liksom ikke ved siden av hverandre :=)
I går var jeg ikke på nett,dagen gikk rett og slett med på å ferdigstille kjolen jeg har strikket på :=) julekjole til lille Mathilde,eller vinterkjole om foreldrene vil ha noe annet på julekvelden .
Kjolen er strikket i lanett babyull på pinne nr 2,5 og 3 .Jeg hadde akkurat 4 nøster med rødt liggande,skikkelig nisserødt ,kjøpt på tilbud siden fargen skulle gå ut av produksjonen,men til en liten julekjole synes eg fargen var perfekt,og jeg fikk krympe lageret litt med sånn tilfeldig kjøpt garn som jeg egentlig ikke viste hva jeg skulle bruke det til :=)
en liten feil gjorde jeg bak på kjolen,jeg såg feil på mønsteret og lagde splitt til 2 knapper i nakken,skulle bare være en :=) men det er en feil uten betydning
normalt legger jeg bort strikkepinnene på denne tid og tar en lang pause fram til seinhøstes,men tror ikke dei blir lagt vekk ennå for jeg har så lyst til å strikke flere plagg :=) og best av alt,jeg har nok restegarn og rett type garn også til det jeg vil starte opp med :=) det blir ego strikk men det er lov det ikke sant hi hi .
Dagen i dag føler jeg har vært daff,men det har den egentlig ikke vært,jeg har vasket kjøkken og bad og jeg har vært i Volda hos fysioterapauten og trent styrke,og det er jo litt det ,ønsker dere en fortsatt fin dag da
jeg ble overasket da jeg gikk ut i dag,det var en lun varme,jeg gikk en kort tur,å ha sko på beina er ikke godt så langtur får vente litt,men godt var det uansett å rusle med varme vinder i håret :=) ja det er skyet ute men 23+ da klager ikke jeg
jeg prøvde fiskelykken også,men 3 kast og jeg er lei ,kunne ikke vært laksefisker iallefall
oftast er denne elven her tørrlagt,men i dag fosset den,varmen som dukket opp i dag hjelper på snøsmeltingen i fjella
da jeg kom hjem igjen ruslet pappa tjeld i hagen vår,håper det var små åkersnegler han jaktet på til middag,så hørte jeg en velkjent lyd
fluesnapperpappa sang så vakkert i furua,har ikke hørt den nå i den kalde perioden vi fikk ,men han er tilbake
furua er bak plommetreet,om dere ser fuglehuset under løvet på treet til venstre for rhododendroen,så lett å zoome og få klart bilde er det ikke :=)
den første paprikablomsten åpner seg,jeg sådde frøa i månedskifte januar /februar ,dette er spisspaprika,frø fra en frukt kjøpt på coop :=) og her er utrolig mange knopper på
det blir noen klaser med grønne druer,første år vi har så mange klaser,jeg klipper av toppen på greina så den ikke får vokse seg vill i hele drivhuset
den blå jeg flyttet ut i hagen får vi se hvordan det går med,den fikk en stopp i veksten når den ble plantet ut
aldrig før blomstret plommetrea rikere enn i år,men så kom frost og snø og siden har det vært surt og kaldt,men en titt på trea og jeg ser det blir sykt masse plomme i år,så våre små venner humlene fikk gjort jobben sin før vi fikk værsnu :=) etter plommeblomstringen kom eplene ,dei blomstret ikke like lenge for vinden var der fort og tok blomstene med seg,men jammen klorte mange seg fast alikavel
så konklusjonen her i hagen etter en runde i dag er att det som blir årets avling hos oss har klart seg meget godt tross dårlig vær og kulde + snø :=)
der jeg ruslet i hagen fulgte fluesnapperpappa med meg :=)
jeg gikk innom grønnsakshagen,tok med noen reddiker og tittet litt under fiberdukane
jeg sådde 3 maisfrø,dei fikk en liten rift i bladene da jeg flyttet dem ut av drivhuset,men alle tre greier seg og begynner å vokse nå.
Ved siden av puttet jeg noen bønner i jorden,jeg har tenkt att det ikke ble noe av dem og tittet på blåbærbusker på hagesenteret på lørdag,tenkte jeg kunne plante et par av dem,men ombestemte meg og vil vente til høsten,det var nok en mening med det for i dag oppdaget jeg att bønnenene har begynt så smått å spire :=)
mangolden er den som vokser raskest ,nesten så jeg snart må ta vekk fiberduken så dei får plass
dette var litt av runden min i dag,men det er varmt så jeg går nok ut en tur til :=)
jeg hvet det fra før,men noen ganger må en bare ignorere det,jeg slo plen,bare en liten plen,resten tok mannen,men mine føtter tåler rett og slett ikke plenklipping.
Det var bryllup i bygda,naboen sønn giftet seg og på skikkelig bondevis feiret dei 3 dager til endes,da dei var til middag var det såpass tørt att vi tok kjangsen og slo gresset som allerede var altfor langt,straffen ble en smertefull natt.
I dag var alle som ville i bygda innvitert på etterfest,festen var i løda,det er nermeste naboen vår og løda er i dag konsertlokale så det var flott å ha festen der :=)
Da vi takket for oss fulgte jeg ei venninne nesten hjem,det ble noen kilometer på asfalt,så får jeg straff i natt også,for beina mine brenner ( men jeg tenker att det er like gale å bli sittande i gostolen,men i morgen,ja da blir det ikke like store sprell,tror jeg :=)
det var vakkert ut i fjorden i dag selv om sola ikke ville titte frem,ikke var det så ille kaldt heller :=)
jeg oppdagen en tjelt på min vei,den hadde funnet orkesterplass for egga sine,en gammel stolpe i sjøen med utsikt utover fjorden :=)ja tjeldemor og far var der og passet på att jeg ikke rørte egga,jeg tok bilde og gikk bort like fort så dei fikk fred
likte denne tuen,men da jeg skulle knipse bilde tatt mobilen på grusen,ja ja den ble litt knust i ene hjørne,men den fungerer like godt alikavel
har fått sommerblomster i krukkene mine nå,denne her falt jeg helt for,den var stor så jeg trengte bare den ene i den største krukken jeg vanligvis har 3 planter i
ønsker dere god natt med bilde av ene rhododendroen min som er på sitt finaste nå synes jeg :=)